Учебна документация
Квалификационна характеристика І. Квалификационната характеристика е основа за: Разработване на учебните планове и учебни програми за специалността “Адаптиран спорт и приобщаващо образование”. Определяне на изискванията към кандидатите за обучение и провеждането на техния подбор. Организиране, управление и провеждане на учебния процес в магистърската програма. Изграждане и усъвършенстване на учебно-материалната база (структуриране на околната среда и пространството (екипировка, терени, помощни средства, уреди и съоръжения) за осъществяването на спортни дейности за хора с увреждания. ІІ. Аргументация на необходимостта от такива специалисти: В съвременния период се прилага обща политика за приобщаване на хората с увреждания в спорта и физическото възпитание чрез средствата на адаптирания спорт и адаптираното физическо възпитание. Настоящите управляващи подчертават значението на спорта в Европа и неговите социални функции с оглед подобряване на качеството на живот сред нарастващия брой лица със специални потребности (над 18% от населението на Европейския съюз). Осъществява се бързо развитие и разпространяване на единна европейска стратегия за образователна и социална интеграция, насочена към мотивиране, осигуряване на достъп и на възможности на хора с увреждания (особено на подрастващи) за практикуване в широки граници на двигателни активности и спорт в различен контекст: спорт за високи постижения, спорт за всички, училищен спорт и физическо възпитание. Редица съвременни нормативни документи определят правото за достъп до спорт и физическо възпитание в контекста на цялостната приобщаваща политика спрямо хората с увреждания. Свидетели сме на обединяване на управленски структури, състезателен календар и тренировъчен процес в съответните спортове и съответстващия им пара спорт, както и равнопоставеност между спортистите и пара спортистите в различните спортове и техните дисциплини. Практиката показва, че в новите условия на цялостна приобщаваща политика в училища в България се явява необходимост от специализирани педагогически кадри в тази област, което определя необходимостта от обучение. Приноса и експертизата на Националната спортна академия ,,Васил Левски” за кадровото обезпечаване със специалисти по Адаптирана физическа активност са международно признати. Това ни дава основание да считаме, че НСА е институцията, която може да обучава кадри и в съвременната област на приобщаващото физическо възпитание и приобщаващият спорт. Адаптираната физическа активност е нова учебна дисциплина от сферата на висшето образование, която е все още в процес на развитие в европейските държави. АФА е мултидисциплинарна сфера от практически и теоретични знания, обхващащи здравните състояния, ограниченията в дейностите от ежедневието и участието във физическа активност и спорт. Това е професия за предоставяне на услуги и академична област на обучение, която подкрепя отношението на приемане на различията, защитава правото на достъп до активен начин на живот и спорт и насърчава иновативното и съвместно предоставяне на спортни услуги, подкрепа и овластяването на хората с увреждания. Адаптираната физическа активност включва, но не се ограничава до спорт, физическо възпитание, активен отдих, танци, креативни физически дейности, хранене, и рехабилитация. Обучението е насочено към разширяване и задълбочаване на фундаменталните теоретични и методико-практически знания и умения, придобиване на интердисциплинарни познания и специализирана подготовка в областта на адаптирания спорт и приобщаващото физическо възпитание и ежедневната физическа активност на хора с увреждания. Приложният им обхват допринася за положително въздействие върху функционалното и психическото състояние на тази група от граждани, за преодоляване на обществените бариери спрямо увреждането и различието. ІІІ. Квалификационен стандарт: ІІІ.1.Област и обхват на знанията Випускникът, придобил образователна степен ,,магистър” по специалността ,,Адаптиран спорт и приобщаващо образование“ притежава професионални знания относно:
· Особености на техниката, тактиката, методиката на обучение, управление и контрол на безопасността в тренировъчния процес в различни адаптирани и пара спортове. Правилознание.
ІІІ.2. Област и обхват на уменията Випускникът, придобил образователна степен ,,магистър” по специалността ,,Адаптиран спорт и приобщаващо образование“ притежава професионални умения относно:
Общи професионални умения за работа в екип, комуникация, лидерство, адаптивност, разбиране и синтез на информация, предприемачески и иновативно-ориентирани нагласи и умения, междукултурно разбирателство, критично мислене и творчески способности, дигитални умения, цифрова грамотност и умения за работа със смарт технологии, самоанализ, самооценка и професионално саморазвитие (self-development) в рамките на програмата за „Учене през целия живот“. Специфични професионални умения:
Програмата прилага „Гаранция за уменията“ (Skills Guarantee) в съответствие с Европейските стандарти в адаптираната физическа активност (ESAPA) и Европейската квалификационна рамка (EQF) и Алианса за умения в спортния сектор (Sport Sector Skills Alliance). ІІІ.3. Професионална реализация на кадрите Придобиването на квалификацията е съобразено със специфичните потребности на хората с увреждания, на местния пазар на труда и общия европейски пазар на труда в сектора на спорта и приобщаващото физическо възпитание. Подготовката на випускника по специалността „Адаптиран спорт и приобщаващо образование” осигурява възможности за професионална реализация въз основа на професионалната квалификация от бакалавърската степен и магистърската им специализация като:
ІV. Изисквания за придобиване на образователно-квалификационната степен по специалността: Кандидатите е нужно да притежават бакалавърска степен по спортни науки, физическо възпитание или кинезитерапия. Лицата с бакалавърска или магистърска степен в други педагогически, здравни, социални или хуманитарни науки е нужно да преминат през допълнително обучение за придобиване на знания, свързани със спортната наука. Образователно-квалификационната степен ,,магистър” се придобива след обучение в редовна форма с продължителност три семестъра (90 ECTS), съгласно приложения учебен план. Обучението завършва със защита на дипломна работа или с държавен теоретичен изпит.
|