Page 76 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 76

ГЛАВА III.  КЛАСИЧЕСКА ТЕОРИЯ ЗА ТЕСТОВЕТЕ
                          3.1. КЛАСИЧЕСКИ (НОРМАТИВЕН) МОДЕЛ НА ТЕСТ

                 Основите на класическата теория на тестовете и на класическия анализ на въпросите и
            задачите се поставят в началото на XX век с трудовете на Ch. Spearman. Този вероятностен
            модел е не само с най-дълга история, но и днес се прилага много широко при  разработването
            и апробацията на тестове в редица области – педагогика, когнитивна психология, социология,
            медицина и др.
                 Две са основните обстоятелства, поради които класическият модел има висока степен на
            приложимост. Първото е свързано с основните предположения, на които е изграден и които
            описват взаимозависимостите между наблюдаваните, директно измеримите и скритите (ла-
            тентните) величини.
                 Второто обстоятелство е свързано с наличието на съвременни и достъпни специализирани
            софтуерни продукти, които в значителна степен съкращават времето, необходимо за създаване,
            апробация на тестовете и доказване на техните измерителни характеристики (надеждност, ва-
            лидност, точност, икономичност и др.).
                 Едно от ключовите  предположения  в класическата  теория  на  дидактическите тестове и
            в класическия анализ на въпросите и задачите, които ги изграждат, е обстоятелството, че тес-
            товият бал се разглежда като случайна променлива величина с определен тип честотно разп-
                       28
            ределение . Фактически това означава, че за да се намери тази стойност, която вярно и точно
            може да характеризира поведението на тестираните лица, и по-специално нивото на теоретич-
            ната им подготовка и на учебните постижения, е необходимо да се проведат няколко еквива-
            лентни паралелни варианта на един тест. За да бъдат паралелни две измервания (Х и Х′), те
            трябва да се  повторят  на  едно  и  също измерване.  Очевидно  средният  бал  от проведените в
            едно и също време тестове представлява „по-доброто“ измерване на учебните постижения на
            едно лице в сравнение с бала, получен от един-единствен вариант. На практика провеждането
            на подобен чист експеримент, при който  тестираните  лица  може  да  попълнят  достатъчно
            голям  брой  еквивалентни варианти на един тест, без да настъпят промени в поведението им
            (появата на тренировъчен ефект и овладяването на нови техники и тактики на попълване на
            тестовете, в тяхната мотивация, в концентрацията на вниманието и др.), е невъзможно. Класи-
            ческата теория на тестовете и класическият анализ на тестовите въпроси обаче допускат тази
            абстракция и се основават на предположението, че при многократно тестиране лицата не про-
            менят нивото на теоретичната си подготовка и натрупаните балове може да служат за характе-
            ристика на нивото на учебните им постижения. Като следствие от това действителният ненаб-
            людаем бал (τ) на едно лице се дефинира като средния бал при повторно тестиране (Х). Поня-
            тието действителен бал (τ) по същество е математическа абстракция, върху която е изграден
            класическият модел на тестовете.
                 Второто предположение при класическия вероятностен модел е, че натрупаният бал (Х) на
            едно лице включва две случайни величини, които не могат да бъдат директно измерени – дейс-
            твителния бал на лицето (τ) и грешката на измерването (ε). Оттук следва, че грешката на из-
            мерването (ε) представлява разликата между наблюдавания бал (Х) и действителния (ненаб-
            людавания) бал (τ), изразена чрез равенството:

                             ε = Х – τ                                                      (1)


            28  Разгледаните в изложението постулати на класическото (нормативно) дидактическо тестиране са в сила
              и за всички други области, в които чрез даден тест и данните от директно измерваните променливи вели-
              чини се оценяват латентни признаци (качествата на тестираните лица). Променливите величини се опре-
              делят от изследователя и зависят от редица фактори, които се вземат предвид при планиране на даденото
              изследване (цел, предмет, обект и др.). В психологията например директно измерваната променлива вели-
              чина може да бъде брой правилно определени знаци, а латентният признак – някоя от характеристиките
              на вниманието. При двигателните (моторните) тестове директно измерената променлива величина може
              да бъде времето за пробягване или преплуване на дадена отсечка, а латентният признак – някакво качество
              на състезателите (бързина или издръжливост) и т.н.


                                                           74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81