Page 77 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 77

Едно от следствията на това равенство е, че средната стойност на грешката при многок-
            ратни изследвания е равна на 0, тъй като средната стойност на (ε) при фиксиран действителен
            бал [E(ε|τ)] е равна на разликата между средната стойност на наблюдавания бал (Х) и средната
            стойност на действителния бал (τ), а последният по определение е равен на средната стойност
            на наблюдаваните балове (Х):

                             Е (ε|τ) = Е (Х - τ|τ ) = Е (Х|τ) - Е (τ|τ) = τ – τ = 0         (2)
                 На практика това равенство означава, че грешките не се натрупват, т.е. те не са система-
            тични, и средният наблюдаван бал (Х) е неизместена оценка на действителния бал (τ). Следова-
            телно това свойство на грешките произтича по дефиниция и не зависи от никакви други пред-
            положения или фактори. Пак по дефиниция средната стойност на действителния бал (τ) на група
            от тестирани лица е равна на средната стойност на наблюдавания бал, а действителният бал (τ)
            и грешката (ε) от измерването са независими и корелацията между тях е равна на 0:
                             r (ε,τ) = 0                                                    (3)

                 От равенствата (1) и (3) следва, че дисперсията на баловете на всяка група от лица се раз-
            лага на два елемента – дисперсия на действителния бал (σ ) и дисперсия на грешката от из-
                                                                          2
                                                                         τ
            мерването (σ ε )
                          2
                                   2
                                         2
                             σ = σ - σ                                                      (4)
                                        ε
                                  τ
                 Друг, много съществен момент за класическата теория на тестовете е описанието на съ-
            ществуващата зависимост между наблюдавания (Х) и действителния (τ) бал. По определение
            действителният  бал  и  оттам  определението  на  грешката на измерването (равенство 1) може
            да се изрази чрез равенството:
                                              2
                              r  X                                                      (5)
                                         2      2 .   2

                 Коефициентът на обикновена линейна корелация, който изразява силата на зависимостта
            между действителния и наблюдавания бал, теоретично може да заеме стойности в интервала
            от  -1  до  +1.  Когато  той  клони  към  +1,  наблюдаваният бал (Х) може да се използва вместо
            действителния ненаблюдаван бал (τ).
                 Трябва да се има предвид, че класическият вероятностен модел на дидактическите тестове
            се основава на описаните по-горе математически  абстракции, които не съществуват в реал-
            ността. Описанието на адекватността на модела за конкретни, реално съществуващи ситуации
            е отделен и много съществен момент.


                                                 3.2. НАДЕЖДНОСТ
                 В създаваната в продължение на близо два века научно-методична литература са разрабо-
            тени редица математически модели и методи за установяване на основните измерителни харак-
            теристики на тестовете (надеждност, валидност и др.). Както вече бе отбелязано, класическата
            теория на тестовете, която възниква и се оформя в началото и средата на XX век и която е в
            основата на нормативното оценяване и нормативните (стандартизираните) тестове, предхожда
            в  хронологичен  план  редица  по-съвременни  теории,  като  обобщаващата  теория,  латентно-
            структурната теория, теорията на положителния отговор, теорията на критериално-ориенти-
            раните тестове и др.
                                 29

            29  Между описаните в литературата методи за определяне на измерителни характеристики на двата  вида
              дидактически тестове  има  редица  сходства, но  и  редица  специфични особености, които налагат дифе-
              ренцираното им разглеждане в отделни раздели от изложението.


                                                           75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82