Page 80 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 80

k .r
                              r          11                                                (9)
                               kk 
                                    1 k   . 1 r 11
            където:

                    r (kk′) – корелацията на два теста с дължина k;      r11 – корелацията на два теста с дължина 1.

                 При  сравняване  на  коефициентите  на  корелация  между  два  еквивалентни варианта на
            един тест r(Х, Х′) (израз 8) и между наблюдавания и действителния бал r(х,τ) (израз 6) следва, че:

                              r X  2    r  XX                                         (10)
                                         
                 С други думи, коефициентът на корелация между действителния и наблюдавания бал не
            позволява директно определяне на надеждността, тъй като действителният бал (τ) не може да
            се  измери  пряко,  но  това  може  да  се  осъществи  с помощта на корелацията между двата
            наблюдавани резултата от еквивалентните варианти на един тест. По този начин надеждността
            на един тест се изразява от степента, в която баловете се повтарят при приложените варианти
            на теста. Високата  надеждност  на  баловете  с  коефициенти  на  корелация,  клонящи  към  +1,

            показва, че  получените балове от  различните еквивалентни  (паралелни) варианти  ще бъдат
            почти еднакви. Смисълът на тази основна характеристика на измерителните качества на един
            тест се състои в отговор на въпроса доколко индивидуалните балове се дължат на грешката от
            измерването или на други фактори, различни от учебните постижения, за които е предназна-
            чено измерването. При планирането и оптимизирането на тестовете основният стремеж е да се
            минимализира ефектът от влиянието на нежеланите фактори. На практика при този метод на
            установяване на надеждността на дидактическите тестове се предполага априори, че измене-
            нията в резултатите се дължат на главния измерван признак – учебните постижения, а не на
            грешката в измерването.
                 Третият метод за установяване на надеждността на дидактическите тестове се основава
            на идеята, че всички въпроси и задачи, които съставят структурата на един тест или са обеди-
            нени  в различни  негови  части,  наречени „скали  на теста“, са вътрешно съгласувани и из-
            мерват едни и същи учебни постижения в една или няколко области. В случая се има предвид
            това, че един тест може да бъде предназначен за измерване на учебните постижения в конк-
            ретна област или в част от нея, както и за измерване на учебните постижения в няколко съвсем
            различни области  като история, география, математика, физическо възпитание и  др., чиито
            въпроси  са  обединени  в  отделни  скали,  съставляващи  този  тест  (тест  от  типа „Survey
            Test“). В тези случаи общият бал на теста се получава от баловете на съставящите го въпроси
            (и респ. баловете на включените в него скали) по израза:

                             X1 = Y 1 + Y2 + ............ Yn,
            където:
                    n – брой на задачите в теста;
                    Х1 – общ бал на теста;
                    Yi – бал в i-тата задача.
                 Ако компонентът на грешката в измерването на всяка една задача е чисто случайна вели-
            чина, то може да се предвиди, че при сумирането на отделните балове от задачите тези грешки
            взаимно ще се неутрализират и очакваната средна стойност на грешката в целия тест ще бъде
            нула. В същото време, когато сумираме баловете от всички задачи, вторият компонент (дейст-
            вителният бал) остава непроменен,  а  това  на  практика  означа,  че  добавянето  на  повече
            задачи  в  един тест ще се отразява в по-голяма степен върху действителния бал. Обикновено


                                                           78
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85