Page 79 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 79

За определяне на надеждността на един нормативен тест чрез метода „тест–ретест“  може
            да  се използва  формулата  на  Pearson–Bravais (модификация по [271]).

                                               n  X  X     X  X
                              r  XX              1  2       1  2
                                                                            2
                                                        2
                                       n   X     X    . n  X  2     X          (7)
                                             1
                                                                2
                                                      1
                                                                        2   2
            където:
                    r (XX′) – коефициент на корелация между баловете от 1-вото и 2-рото изследване;
                    n – обем на извадката;
                    X1 – стойност на бала от първото изследване;         X2 – стойност на бала от второто изследване.
                 Ограничителните условия за използване на тази формула за определяне на надеждността
            на един нормативен тест са: зависимостта между двете променливи величини (баловете X1 и
            X2) да е доказано линейна и честотното разпределение на двата признака да е нормално. При
            неспазване на първото условие коефициентът може да заеме стойност 0 и въпреки това между
            баловете да съществува зависимост с нелинеен характер. Ако не е изпълнено второто условие,
            коефициентът може да изрази зависимостта между баловете неточно, особено по отношение
            на екстремните гранични стойности. Коефициентът на корелация, който е безмерна величина,
            може да заеме стойности в диапазона от -1 до +1 и се интерпретира по подобие на коефициента
            на обикновена линейна корелация на K. Pearson.
                 Според  G.  Linert  основните  фактори,  които  способстват  за  намаляване  на измерената
            чрез този метод надеждност на тестовете, са: възможността лесно да се запомнят въпросите
            и задачите; малкият общ брой въпроси; малкият интервал от време между две тестирания; по-
            голямата специфика на задачите и тяхната атрактивност [17].
                 Вторият метод, при който се използват едновременно две паралелни форми на един тест
            при една извадка, се прилага много широко при дидактическите тестове. При паралелното тес-
            тиране се използват два еквивалентни варианта на един тест и респ. в едно и също време се
            отчитат двете случайни променливи величини (Х и Х′), които представляват директно измере-
            ните балове на лицата от извадката.
                 Съществуващата зависимост между наблюдаваните балове [r (х, x′)] може да се изчисли и
            както отбелязва Е. Стоименова, може да се използва за установяване на степента на надеждност
            на един дидактически тест въз основа на следната математическа логика [125].
                 Подобно на наблюдавания бал от първия вариант на теста (Х), и балът на неговата еквива-
            лентна форма (Х′) удовлетворява модела Х′ = τ - ε′, тъй като действителният бал (τ) е един и
            същ за всички измервания на тестираното лице.
                 Коефициентът на надеждност на двете паралелни форми на теста може да се изчисли и с
            помощта на формулата:
                                         k. r
                              r                                                           (8)
                                XX 
                                     1 k 1  r.
            където:
                    r (Х, Х′)  – коефициент на корелация между двете паралелни форми;
                    k –дължина на теста (брой въпроси).

                 От израз (8) се вижда, че с нарастване на броя на въпросите в един тест ще нараства  кое-
            фициентът на корелация между тях, а оттам и степента на надеждност на самия тест.
                 Формулата на Spearman–Brown (9) може да се използва за определяне на дължината на
            тестовете, т.е. на необходимия брой въпроси и задачи, които гарантират достигането на жела-
            ната степен на надеждност. В този случай надеждността на тест с дължина k се изразява чрез
            надеждността на тест с дължина 1:


                                                           77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84