Page 81 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 81

се приема, че въпросите от един тест (или една негова скала) трябва да са така свързани логи-
            чески, че натрупваните балове от един въпрос да съответстват на баловете от другите въпроси.
            По този начин вътрешната корелация между отговорите на задачите на всички лица е една и
            съща: ρ = r (Yi.Yj) за всички лица, където i ≠ j.
                 Когато тестът се апробира върху определена  извадка, може да се изчисли дисперсията,
            която  се  натрупва  по  дадена  задача.  В  този  случай  дисперсията  на общия бал, натрупан от
            всички тестирани лица, ще бъде по-малка от сумата на частните дисперсии на всяка задача,
            когато въпросите и задачите измерват един и същ латентен признак на тестираните лица (респ.
            действителния бал – учебните постижения в съответната област). За да се оцени надеждността
            на един тест, може да се изчисли  частта от действителния бал, която се натрупва от въпро-
            сите, чрез  сравняване  на  сумата  от  дисперсиите  на  задачите  с  дисперсията  на  общия бал,
            представена от α на Cronbach  30  [173]:

                                    k         k . 2  
                                      1    1  1                                    (11)
                                  k  1      X  2  
                                       
                                                    
            където:
                    α – обозначение на коефициента на вътрешна съгласуваност, служещ за определяне на долната
                        граница на надеждността на един тест чрез α на Cronbach;
                    σi  – дисперсията на i-тата задача;
                     2
                    σx  – дисперсията на общия бал в теста;
                     2
                    k – брой задачи в теста.
                 Коефициентът  може  да  заема  стойности  от  0  до  1.  Когато  в  един  тест  не получаваме
            никакъв действителен бал, а само грешка от измерването (без тя да бъде  корелирана между
                                                                                        x
                                                             2
            отделните лица), дисперсията на общия бал (σx ) ще бъде равна на сумата от дисперсиите от
                                                                             i
                                  k
                                     2
            отделните задачи (Σ1 .σi ), а оттам и коефициентът α ще бъде равен на 0. Когато въпросите в
            дидактическия тест са надеждни и мерят един и същ латентен признак (действителния бал на
                                                                                     2
                                                                                         2
            учебните постижения), коефициентът ще е равен на 1, тъй като 1- Σ1 σi /σx  ще стане равно на
            (k - 1)/k и като се умножи по (k - 1)/k, ще се получи 1. Чрез предложената от Cronbach формула
            може да се изчисли и надеждността на тестовете, съставени от въпроси със свободен отговор
            (тип есе), при които оценката на отговорите е алтернативна („да–не“) или в зависимост от пъл-
            нотата на отговорите се поставят различен брой точки.
                 Коефициентът  алфа  представлява  долната граница на скалата за измерване на  надежд-
            ността на един тест. По принцип тази надеждност се оценява с корелацията, изчислена по израз
            (6). Практически примери за изчисляване на алфата на Cronbach и техният анализ при дидак-
            тически тестове в областта на образованието по физическото възпитание и спорт са публику-
            вани в [42 – 44, 46, 49, 50].
                 Оценяването на надеждността на два теста може да се използва и при разделянето на
            един тест на две части по „Split-half” метода, който според някои автори представлява
            4-тият метод за оценка на надеждността на дидактическите тестове, а според други това
            е вариант на методите за вътрешната съгласуваност на въпросите и тяхната хомогенност.
            В този случай се използва един тест, като задачите се разделят на две части или се номе-
            рират – първата половина се образува от четните, а втората половина от нечетните номера
            въпроси, и се изчислява корелацията между двете  половини. Когато скалата е идеално


            30  α на Cronbach е много широко използван показател за надеждността не само на дидактическите тестове,
              но и на тестовете във всички други области – психология, социология и др. В редица софтуерни продукти
              надеждността се изчислява с формули, които са нейни продължения, като KR8, KR20   и KR21 .


                                                           79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86