Page 78 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 78

Една от основните измерителни характеристики на дидактическите тестове е тяхната на-
            деждност.
                 От гледна точка на класическата теория на дидактическите тестове надеждността е мярка
            за точността на натрупаните балове в един тест. В действителност разликите между натрупа-
            ните във времето балове от един тест на едно и също лице (Х и Х′) и разликите между натру-
            паните балове на група от лица при едновременно тестиране с паралелни форми (варианти)
            позволяват да се оформят няколко хипотези. Ако две лица, условно наречени А и Б, имат раз-
            лични балове по един тест, то те наистина притежават различни нива на учебните постижения,
            измервани чрез този тест. Ако баловете на едно и също лице варират във времето, то хипотезата
            би гласяла, че това лице наистина показва различни нива на теоретични знания и способности
            в различно време. Следователно би  могло да се заключи, че тестът наистина натрупва тази
            истинска разлика в измерваното качество (респ. измерваните лица А и Б действително прите-
            жават различна теоретична подготовка в даден момент или лицето А има различни учебни пос-
            тижения, измерени в различно  време).  В  този  смисъл  надеждността  на  един  тест  може  да
            се  измери чрез квадрата на корелацията [r (х, τ) ], която съществува между наблюдавания бал
                                                             2
            (Х) и действителния ненаблюдаван пряко бал (τ), описана в израз (3) от предходната  глава.  Тя
            може  да  се  представи  и  чрез  дисперсията  на  натрупаните  балове (σ τ ) и дисперсията на
                                                                                        2
                                         2
            грешката от измерването (σ ):
                                        ε
                                        2         2
                              r X  2       1                                         (6)
                                      X  2      X  2

                 Фактически тази дефиниция на надеждността на един тест следва от определението на
            действителния бал (τ) и грешката на измерването (ε).
                 В класическата теория на тестовете са разработени 4 основните метода за установяване на
            надеждността им:
                     1. Повторение на теста при една и съща извадка от лица (Test–Retest).
                     2. Използване на няколко паралелни форми на един  тест по едно и също време при
                        една извадка.
                     3. Анализ  на  вътрешната  съгласуваност  на  задачите  и  натрупания  бал  от теста въз
                        основа на еднократното му провеждане в една извадка от лица.
                     4. Разделяне на eдин тест на две части (Split-half method).
                 Методът „тест–ретест“, който предполага провеждането на един тест върху дадена  из-
            вадка и повторението му след определен период от време, позволява да се проследи стабил-
            ността на оценката. Този метод е сравнително добре разработен и описан в спортнопедагоги-
            ческата литература поради високата степен на неговата приложимост при двигателните (мо-
            торните) тестове. При този тип тестове голяма част от външните фактори, които влияят върху
            вариативността на резултатите във времето, може да се измерят директно и респ. сравнително
            по-лесно да се контролират и фиксират на относително постоянно ниво. За разлика от дви-
            гателните тестове, при дидактическите тестове, предназначени да измерват учебните постиже-
            ния, голяма част от факторите, влияещи върху разсейването на резултатите от две последова-
            телни тестирания, са латентни признаци, които не са директно измерими и не могат да бъдат
            лесно фиксирани и поддържани на постоянно ниво във времето. Такива фактори са трениро-
            въчният ефект на тестирането, теоретичната подготовка и повишаването на учебните постиже-
            ния между двете тестирания, зрителното или логическото запаметяване на част от отговорите
            от първия тест и др. Те увеличават грешката на измерването и като цяло понижават надежд-
            ността на тестовете, установена по този метод.



                                                           76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83