Page 73 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 73

извадки от изследвани лица. Тя се използва, за да се определят доверителните интервали
            около средната на баловете в генералната съвкупност, и то при определена гаранционна
            вероятност (Р). Най-често се използват Р = 95% и Р = 99%. Трябва да подчертаем, че дове-
            рителните интервали може да се използват, когато изследваните лица са представителна
            извадка и с увеличаването на обема на извадката може да се намали широчината на дове-
            рителните интервали.

                                         2.8.2. Скали за оценяване на тест

                 Съществуват  различни  видове  балове  –  наблюдаван  (суров),  процентни,  Z-балове, ста-
            найни категории, нормализирани стандартни балове.
                 От гледна точка на класическата теория на тестовете разпределението на наблюдавания
            (суров) бал показва трудността на теста за изследваната извадка. Когато тестът е много труден,
            разпределението на наблюдавания бал е скосено отляво, когато е лесен – отдясно, а когато тес-
            тът е с умерена трудност – нормално.
                 Процентните балове се използват най-често в практиката за интерпретация на резул-
            татите от проведените тестове, но в редица случаи се прилагат и линейнотрансформира-
            ните балове. Линейнотрансформираните Z-балове са познати още като стандартизирани
            балове.
                 Линейната Z-трансформация на баловете запазва нормалното разпределение само тогава,
            когато оригиналните балове имат нормално разпределение на честотите. Тя довежда разпре-
            делението до стандартното нормално разпределение – със средна 0 и дисперсия 1, като прак-
            тически възможните стойности на Z-бала са от -3 до 3. Той показва в каква посока и как балът
            на отделно лице се различава от средния бал на нормиращата група, т.е. доколко изследваното
            лице е под или над средното ниво на знания на групата.
                 Т-баловете представляват, подобно на Z-баловете, трансформация, чрез която се избягват
            отрицателните балове. При тях средното е 50, а стандартното им отклонение – 10, като възмож-
            ните крайни стойности са съответно от 0 до 100.
                 Станайните балове, по подобие на децилите, разпределят учебните постижения на няколко
            категории, номерирани от 1 до 9, и се образуват на базата на нормалното разпределение на
            баловете. По определение те имат средно 5 и всяка станийна категория е с широчина на интер-
            вала 1/2 стандартно отклонение.
                 Нормализираните стандартни балове може да се използват при определено условие – един-
            ствено при доказано нормално разпределение на оригиналните балове, тъй като, ако това усло-
            вие не е спазено, може да се получи изкривяване на информацията, съдържаща се в оригинал-
            ните балове, особено в краищата на разпределението. Те може да се прилагат, когато сме си-
            гурни, че изследваната извадка е достатъчно голяма, за да може да се оцени видът на разпреде-
            лението, особено в неговите краища. В противен случай интерпретацията на баловете може да
            доведе до грешни изводи.
                 Трябва да се има предвид, че не е задължително разпределението на баловете от един
            тест да бъде нормално. Например при критериално-ориентираните тестове то е биномно,
            тъй като и крайната оценка се свежда до алтернативна скала на оценяване (взел–не взел,
            покрил–не покрил изискванията). Ако обаче това е така, между процентните и Z-баловете
            се наблюдава съответствие и те биха могли правомерно да бъдат приравнени помежду си
            (Фигура 6).






                                                           71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78