Page 69 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 69
Голф към катедра „Футбол, тенис....“, в Треньорски факулт (понастоящем Факултет „Спорт“) на
НСА (вж. гл. VIII).
Впоследствие, през 2011–2013 г., когнитивните равнища на B. Bloom в съчетание с матри-
цата на английския математик B. Taylor, намериха практическо приложение и в трудове за елек-
тронното обучение и тестов контрол на знанията на спортните педагози от специалност ски в
НСА. Въз основа на тях Д. Петкова разработи един интерактивен учебник – „Алпийски ски тех-
ника“ и електронните версии на тестовете за контрол и оценка на знанията чрез софтуера – Quiz
Creator 4.0 в две учебни дисциплини – Ски и „Статистически методи в спорта“ [334].
Естественото продължение на тези тенденции за непрекъснатото актуализиране на съвре-
менното обучение, обогатяване на формите за реализацията му и разнообразяване на използва-
ните методи и начини за тестов контрол и оценяване на знанията в преподаваните дисциплини
е подробно описано в следните подраздели на тази първа електронна версия на монографията
(вж. гл. VII. 7.6 и 7.7 и гл. VIII).
2.7. ЕТАПИ ПРИ ПОДГОТОВКАТА НА ЕДИН ТЕСТ
Резултат от богатия многогодишен опит в сферата на педагогическото и психологическото
измерване с помощта на тестове в САЩ, Канада, Великобритания, Япония и други страни е
методичното структуриране на технологията за конструиране на този тип тестове, нейното фор-
мализиране и операционализиране.
В това отношение безспорен принос имат дългогодишните разработки на цяла плеяда от
учени, чиито трудове определят историческото развитие на теорията на тези измервания.
Конструирането на един-единствен тест (дидактически, психологически, социологически
и др.) е сложно съчетание от творческо въображение, професионално майсторство и продъл-
жителна научноизследователска дейност.
Разработването на един тест е цикличен процес, който е описан от W. Deming и носи не-
говото име. Известен е още и като плана PDCA (plan–do–check–act cycle), при който после-
дователно се отговаря на следните въпроси:
защо? (why?) – обосноваване на необходимостта;
кой? (who?) – определяне на отговорностите;
как? (how?) – определяне на метода (методите) на извършване;
къде? (where?) – ограничаване на полето на действие;
кога? (when?) – разработване на план (график) [177].
Създаването и оценяването на тестовете, предназначени за измерване и оценяване в об-
ластта на образованието и на психологията, принципно не се различават, но дотолкова, докол-
кото имат и някои отлики и специфични особености, се наложи условното им отделяне в изло-
жението.
Разработването им за измерване и оценяване на учебните постижения и на компетенциите
в сферата на физическото възпитание и спорта изисква много прецизното дефиниране на: об-
ластите (домейните), подлежащи на измерване; на целите, за които ще бъдат използвани съот-
ветните тестове (респ. разработването на целесъобразни и прецизни таксономии), и на страте-
гиите за оценяване на резултатите – нормативен или критериален (за подробности вж. гл. II.1.4
и 1.5, III и IV).
Подготовката на един конкретен тест преминава през няколко основни етапа, които могат
да се опишат в няколко стъпки. Все пак има известни разлики в някои от стъпките. Тези раз-
лики се определят от изходната философия за оценяване на теста (нормативно, критериално,
моделирано с теорията на положителния отговор).
67