Page 64 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 64

Това се отнася най-вече за критериалните тестове, но засяга и процеса на създаване на норма-
            тивните тестове, макар и в по-малка степен (вж. гл. II, IV, VII и VIII).
                 За съжаление в достъпната специализирана литература и в проучените интернет източ-
            ници не открихме разработки, пряко свързани със създаването на таксономии, предназначени
            за обучението в системата на физическото възпитание и спорта. Едно от възможните обясне-

            ния за липсата на адаптирани или оригинални таксономични скали и за съществуването на
            това „бяло поле“ в научното познание по всяка вероятност се дължи на комплексния и дина-
            мичен характер на двигателната дейност във физическото възпитание и спорта, при която е
            много трудно в конкретна ситуация да се посочи еднозначно преобладаващото влияние на
            една от трите области – когнитивна, афективна или психомоторна.
                 В повечето наши разработки липсва описание както на методите и средствата, така и на
            критериите за оценка на знанията, уменията и навиците. При това твърде дискусионен е и
            проблемът за дела на оценката на теоретичните учебни постижения в крайната оценка по фи-
            зическо възпитание и спорт в различните степени на образователната ни система (извън спор-
            тните училища) и при оформянето ѝ във ВУЗ или в други институции (съдийски колегии, спе-
            циализирани треньорски школи и др.) [27, 45, 148].

                 Тъй като определянето на целите и задачите на обучението и тяхното конкретизиране в
            таксономични скали е свързано в една или друга степен с методиката и планирането на дидак-
            тическите тестове и най-вече с начина на оценяване на постигнатите резултати и тяхната смис-
            лова интерпретация във всяка област на познанието, вкл. и на отнасящата се до подготовката
            на кадри в системата на физическото възпитание и спорта, в настоящия труд и в други наши
            публикации направихме опит да внесен известна яснота по проблематиката чрез детайлизи-
            рано тематично проучване на всички литературни и други източници [45, 50, 327].
                 В резултат на проучването на специализираната литература от областта на когнитивната

            психология и педагогиката може да обобщим, че таксономичните скали се класифицират в
            зависимост от основата, на която са създадени, на три главни групи: психологически ориенти-
            рани (когнитивни, афективни, психомоторни), съдържателни и смесени. Такива класифика-
            ции  откриваме  в  трудовете  на  автори  като  B.  Bloom,  P.  Vernon,  A.  Harrow,  G.  Sax,  R.
            Brickenkamp, М. Андреев, Г. Бижков и др.
                 Най-известната  психологически  ориентирана  таксономия  е  т.нар.  ТЕО  (Taxonomy  of
            Educational Objеctives). Тя на свой ред се дели на три подгрупи, наречени таксеми: ТЕО-1 –
            описва когнитивните цели; ТЕО-2 – емоционално-афективното поведение; ТЕО-3 – за психо-
            моторното поведение. TEO-1 в образователната сфера са таксономиите на B. Bloom (1956,
            1964), P. Vernon (1960), J. Guilford (1967), De Block и R. Аrbingen; ТЕО-2 – на D. Krathwohl &
            B. Bloom & B. Masia (1964), а ТЕО-3 – на A. Harrow (1972); на A. Harrow и R. Dave, на T. Bаrret

            (1968) и др. [161, 162, 219].
                 Йерархичният модел на видовете знания, в които се подчертава значението на процесите,
            свързани с овладяване, запаметяване и обогатяване на знанията и интелекта, е фундаментал-
            ната за когнитивната психология, педагогическата наука и таксономията шестстепенна скала
            на B. Bloom, 1956 [161]. Типично за нея е, че по-висшите равнища знания включват по-нис-
            шите (Таблица 1).







                                                           62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69