Page 63 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 63

основни положения в таксономиите, които се използват и до днес – класификацията на орга-
            низмите (scala naturae) и дефиницията за бином.
                 През 1913 г. понятието се използва от швейцарския ботаник De Ganhdolle в неговия труд
            „Класификация на растенията“, а в педагогиката се въвежда за първи път от B. Bloom [161,
            162]. Таксономиите в обучението представляват класификация на целите на обучението.
                 Според B. Santini таксономиите имат три основни цели: а) за измерване на резултатите от
            обучението; б) за предварителна оценка на учебните програми преди внедряването им; в) за
            създаване и развитие на теориите и тяхното технологизиране (операционализиране) посредс-
            твом точното подреждане и описване на процесите, явленията и целите.
                 Мощен тласък за развитие на таксономиите дава тестирането в областта на психологията
            от последните две столетия (вж. гл. II.2.6).
                 Съвременните схващания на математическата статистика, използвана за целите на таксо-
            номията, гласят, че по принцип едно множество от m обекти може да бъде разделено на k
            групи (таксони) по различен начин, при което k   m. При образуването на групите обикновено
            се ползва някакъв критерий (обозначен с F), който позволява да се направи разграничението
            между добрата и несполучливата групировка. Днес с помощта на науката таксономия се реша-
            ват редица практически задачи от икономиката, математиката, образованието, психологията и
            други области, тъй като на потребителския пазар се намират редица съвременни софтуерни
            продукти, които облекчават в значителна степен технологичния процес по реализацията им.
                 Например алгоритмите в програмните продукти от семейството FOREL използват крите-
            рия F, основан на т.нар. хипотеза на компактността, която гласи, че в един таксон трябва да се
            събират обекти, подобни по техните свойства на един „централен“ обект, като в резултат се
            получават таксони в сферични форми.

                 От своя страна алгоритмите в програмните продукти от семейството KRAB се основават
            на хипотезите за -компактността и обединяват обектите по свойствата на техните съседни
            обекти, при което се получават таксони с произволни форми (за повече подробности вж. [308]).
                 Независимо от посочените трудности, определянето, обосноваването и формулирането на це-
            лите на педагогическото (дидактическото) и на психологическото тестиране са въпроси от изклю-
            чително значение. При дидактическите тестове формулирането на целите трябва да включва поз-
            навателната единица (тематика, знания, научни понятия) и уменията, които следва да се формират
            в хода и в края на обучението. Важно изискване е формулирането на целите да се съпътства от
            указания за условията, които са необходими за реализирането им (вкл. и необходимото време),
            както и описание на необходимите средства (помагала, по- мощни материали и др.). Точното фор-

            мулиране на целите в контекста на таксономиите неизбежно включва и минимално възприе-
            тите стандарти (норми) за усвояване и усъвършенстване на учебните постижения в хода на
            обучението или в неговия край. В контекста на психологическите тестове стандартът дефи-
            нира какво точно ще бъде наблюдавано (латентни или явни признаци) и как ще бъде оце-
            нявано с помощта на количествени или качествени скали.
                 Добрите стандарти включват описание на минимума елементи, които трябва да се овладеят
            в съответните предметни области. Специалистите в тези области, от своя страна, преценяват с
            какъв стандарт ще се оценяват латентните или явните страни на критерийното поведение.

                 Отнесен към сферата на образованието в системата на физическото възпитание и спорта,
            проблемът за създаването на оригинални или адаптирани таксономични скали според нас е
            изключително  важен  и  има  фундаментален  характер  за  спортнопедагогическата  практика.


                                                           61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68