Page 62 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 62

С развитието на когнитивната психология и педагогиката в края на XX и началото на XXI
            век в класификациите на тестовете в САЩ и в европейските страни като цяло се постига едно
            значително по-голямо прецизиране и диференциране на кластеризацията на различните групи
            тестове, предназначени да измерват постиженията, развитието, интелигентността и характерис-
            тиките на личността, личностните отношения, социометрични и др. Въпреки това в достъпните
            ни информационни източници не открихме общоприета единна класификация на тестовете.
                 Използваните в социалнопсихологическите изследвания тестове, според предназначението
            си, биха могли да се разделят на следните групи: социоматици (социограми); мотивационното
            ядро на избора (на партньор или на даден вид дейност); груповата оценка на личността, профе-
            сионална пригодност и/или ориентация на личността (психограми, професиограми, психическа
            съвместимост) и др., а според използваните въпроси – такива със свободен отговор или закрити
            (с множествени избираеми отговори, алтернативни отговори и др.).
                 В областта на педагогиката, психологията и социометрията, в широкия смисъл на поняти-
            ето „тест“ позволява да се правят различни класификации съобразно определени формализи-
            рани критерии.
                 Според Хр. Тужаров, 2009, такива критерии са например: областите и начините на прило-
            жението, начина на оценяването; целите, за които се използват – външно или вътрешно оценя-
            ване и самооценяване и др. [133, вж. Фигура 5 и гл. VI. 6.1.1].
























                           Фигура 5. Класификация на тестовете, цит. по Хр. Тужаров, 2009

                 Приложението на тестовете в областта на физическото възпитание и спорта би могло да се
            разгледа и през призмата на отделните сфери („домейни“) на личността (когнитивен, афекти-
            вен и психомоторен). Подобна класификация е много тясно обвързана с методиката на подго-
            товката и разработването на дидактическите и психологическите тестове и по-точно с из-
            ползваните за целта таксономични скали.

                                        2.6.2. Видове таксономични скали

                 Понятието „таксономия“ има гръцки произход (taxis – ред, nomos – закон). Таксономията
            е наука, която по същество се занимава със законите и принципите за групиране на обектите и
            явленията. В редица случаи тя се отъждествява с понятия като „кластеризация“, „автоматична
            класификация“ и др.
                 Първите сведения за таксономията като наука черпим от трудовете на гръцкия философ
            Аристотел (384–322 г. пр.Хр.), наречен „бащата на науката“. Той за първи път предлага двете


                                                           60
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67