Page 62 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 62
С развитието на когнитивната психология и педагогиката в края на XX и началото на XXI
век в класификациите на тестовете в САЩ и в европейските страни като цяло се постига едно
значително по-голямо прецизиране и диференциране на кластеризацията на различните групи
тестове, предназначени да измерват постиженията, развитието, интелигентността и характерис-
тиките на личността, личностните отношения, социометрични и др. Въпреки това в достъпните
ни информационни източници не открихме общоприета единна класификация на тестовете.
Използваните в социалнопсихологическите изследвания тестове, според предназначението
си, биха могли да се разделят на следните групи: социоматици (социограми); мотивационното
ядро на избора (на партньор или на даден вид дейност); груповата оценка на личността, профе-
сионална пригодност и/или ориентация на личността (психограми, професиограми, психическа
съвместимост) и др., а според използваните въпроси – такива със свободен отговор или закрити
(с множествени избираеми отговори, алтернативни отговори и др.).
В областта на педагогиката, психологията и социометрията, в широкия смисъл на поняти-
ето „тест“ позволява да се правят различни класификации съобразно определени формализи-
рани критерии.
Според Хр. Тужаров, 2009, такива критерии са например: областите и начините на прило-
жението, начина на оценяването; целите, за които се използват – външно или вътрешно оценя-
ване и самооценяване и др. [133, вж. Фигура 5 и гл. VI. 6.1.1].
Фигура 5. Класификация на тестовете, цит. по Хр. Тужаров, 2009
Приложението на тестовете в областта на физическото възпитание и спорта би могло да се
разгледа и през призмата на отделните сфери („домейни“) на личността (когнитивен, афекти-
вен и психомоторен). Подобна класификация е много тясно обвързана с методиката на подго-
товката и разработването на дидактическите и психологическите тестове и по-точно с из-
ползваните за целта таксономични скали.
2.6.2. Видове таксономични скали
Понятието „таксономия“ има гръцки произход (taxis – ред, nomos – закон). Таксономията
е наука, която по същество се занимава със законите и принципите за групиране на обектите и
явленията. В редица случаи тя се отъждествява с понятия като „кластеризация“, „автоматична
класификация“ и др.
Първите сведения за таксономията като наука черпим от трудовете на гръцкия философ
Аристотел (384–322 г. пр.Хр.), наречен „бащата на науката“. Той за първи път предлага двете
60