Page 67 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 67

Декларативните знания според този автор са знанията за понятия и техни релации, за
            факти и проблеми, за събития, обекти, лица. Те, от своя страна, се делят на епизодични и обоб-
            щаващите ги семантични знания. Те са като съждения, чиято вярност, респ. невярност, може да
            се провери. Проверката им е свързана с преодоляване на значителни трудности с обективността
            и надеждността на процедурите, с подбора и работата на експертите, с анализа на оценките на
            „обективните“ и „субективните“ текстове и др.
                 Процедурните знания обхващат всички категории познавателни процеси, които може да
            извърши едно лице. Те се изграждат върху декларативните знания, но съдържат и т.нар. „запа-
            метени“, „базисни“, „контролни“ и други знания. Проверката им, която се осъществява пре-
            димно чрез метода „мислене на глас“, и разработваните компютърни  модели  за оптимални
            стратегии за решения на този етап не са пригодени за масова употреба.
                 Знанията по аналогия образуват третата група и са свързани със способността на индивида
            да използва аналогията като източник на познание (R. Аrbingen, цит по Г. Бижков, 2003 [17],
            М. Андреев, 1985 [5] и др.).
                 Декларативните, процедурните и знанията по аналогия представляват по същество  осно-
            вата,  върху  която  са  разработени  различни  модели  за  учене  и  запомняне, за симулация на
            редица реални процеси и др.
                 Афективният домейн на целите в образованието e описан в редица таксономии като тези
            на D. Krathwohl, W. French  и др.
                 През 1964 г. D. Krathwohl, B. Bloom и B. Masia публикуват своята петстепенна скала. Спо-
            ред тях преобладаващата част от обучаваните (ученици, студенти и др.) по-лесно стигат сами
            до  първите  две  степени.  Следващите  две нива,  които по същество представляват основното
            предназначение на обучението, изискват активната намеса на обучаващия педагог и се достигат
            значително по-рядко. Последното ниво, така наречената самоактуализация, се достига единст-
            вено от тези, които активно са осъзнали собствените си потребности от знания и самоусъвър-
            шенстване и които действат съобразно собствените си философски разбирания и ценностна
            система.
                 През 1968 г. А. Harrow и R. Dave дефинират таксономия на психомоторните цели, която
            се основава на нервно-мускулната координация и на усвояването и затвърдяването на двига-
            телните навици. Тя включва 5 степени: имитация, манипулация, прецизиране, разчленяване,
            автоматизиране.
                 Впоследствие през 1972 г. А. Harrow публикува своята 6-степенна скала на психомотор-
            ната дейност. Психомоторната познавателна област, която е пряко свързана с двигателната ак-
            тивност, според нея е значително по-богата в съдържателно отношение от чисто когнитивната
            и ефективната област. И докато за децата в ранната предучилищна възраст образователните
            задачи може да бъдат насочени предимно към такива дейности като развитие на уменията за
            естетично хранене, пиене, ходене, бягане и др., то за децата в началната образователна степен
            те се свързват с изучаването на основните двигателни действия – хвърляне, тласкане, с изпол-
            зването на различни спортни уреди, развитието на координационните възможности и осъщес-
            твяването на зрителен контрол върху извършената дейност (hand-eye control). Психомоторната
            активност в по-зряла възраст е доста по-комплексна и може да се повлияе значително от сил-
            ните страни на когнитивната и ефективната познавателна сфера, като в редица случаи трудно
            може да се диференцира доминиращият компонент.
                 Tаксономията на R. Gagne, 1974, в структурно отношение обединява трите ТЕО и различни
            американски теории за учене чрез преработка на информацията, като  обхваща:  вътрешните
            процеси  на  учене;  вътрешните  и  външните  условия на  учене  и  резултатите  от  ученето


                                                           65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72