Page 68 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 68

(основните форми на ученето, интелектуалните учения, познавателните стратегии, вербалната
            информация, моторната сръчност, формираното отношение). Тя може да се използва при пла-
            нирането на учебните програми, реализацията на различните стратегии на обучение и оценката
            на постигнатите резултати.
                 Публикуваната през 1978 г. таксономия на D. Lemke съдържа познавателните операции (с
            номера по Х от 1 до 6) и въвежда т.нар. трето измерение (Y), което позволява да се обхващат:
            1. факти; 2. взаимовръзки; 3. понятия; 4. закони; 5. теории и 6. оценки, намиращи приложение
            в различни учебни предмети (Z).
                 През 1985 г. е публикувана и таксономията на В. Беспалко, който въвежда понятието „рав-
            нище за усвояване“ с формулираните от него 4 степени:
                  1. Алгоритмично  узнаване  –  решаване  на  определени  задачи  с  използване на подсказ-
                     ващи типови решения за алгоритъма на изпълняваното действие.
                  2. Алгоритъм репродукция (дейност) – решаване на типови задачи чрез самостоятелно
                     възпроизвеждане на алгоритъма на решението.
                  3. Евристична дейност – решаване на нестандартни (нетипови) задачи по пътя на преноса
                     при нови условия и преконструиране на правилата (алгоритмите) за действия (равнище
                     на субективно усвояване на нова информация).
                  4. Творческа дейност – решаване на изследователски задачи (проблеми) чрез създаване на
                     нови алгоритми и правила за дейност (равнище на получаване на обективно нова ин-
                     формация).
                 За да може да се измерват различните равнища, авторът предлага и въвеждането на т.нар.
            коефициент на усвояване на знанията и действията (К), както и коефициент на ефектив-
            ност на урока [146].
                 Като се има предвид, че преобладаващата част от най-популярните таксономии са разра-
            ботени от автори от САЩ, Англия, Германия и други страни, поради което те отразяват както
            нивото на развитие на науката в тези страни, така и типичните за тях ценностни ориентации,
            културни и национални традиции, народопсихология и други фактори на културния и научния
            контекст, директното им прилагане при създаването на тестове (дидактически и/или психоло-
            гически) у нас е нежелателно, тъй като може да нанесе повече вреда, отколкото полза.
                 В тази връзка внедряването им в практиката на българското образование и тестиране на-
            лага  разработването  на адаптирани  таксономии, съобразени  с националната  идентичност, с
            културно-историческите традиции и спецификата на отделните области на познанието (хума-
            нитарни, точни, приложни науки и др.), а за системата на физическото възпитание и спорта –
            съобразяване с нейните национални особености, традиции и научни постижения.
                 Реализирането на тази цел в нашето съвремие стана възможно благодарение на внедрява-
            нето  на  съвременните  информационно-комуникационни  технологии  в  преподаваните  от  нас
            учебни дисциплини.
                 На базата  на  таксономията  на  B.  Bloom, 1956,  и  методиката  на Harold,  M.,  R.  McGee
            [200разработихме адаптирана версия на критериален тест за оценка и самооценка на знанията,
            свързани с „Етикета и правилника по голф“. Чрез създаването на тази модификация стана въз-
            можно в периода 2002–2007 г. да: уточним основните критерии за експертна оценка на знанията
            за правилника в един нов за страната ни спорт, какъвто е голфът; установим основните измери-
            телни характеристики на самия тест, да уточним стандарт за успешност чрез метода на контрас-
            тните групи, предложен от Livingstone, S.  A.  & M.  J.  Zieky, и с него да оценим знанията на
            изпитваните студенти; да създадем архив от база данни и да подготвим, а впоследствие и да
            утвърдим съдържанието на дидактическия материал за първата учебна програма за специалност


                                                           66
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73