Page 70 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 70

Методиката за разработване на един класически (нормативен ) тест и един тест, основан
            на някои от моделите, използвани в теорията на положителния отговор, се различава главно
            по начина на изпълнение на стъпки 4, 6 и 8, отбелязани в текста със звездичка („*“).
                 Основната  разлика  между  нормативните  и  критериално-ориентираните тестове по от-
            ношение на методиката за създаването им е в стъпки 7 и 9, отбелязани в текста с две звездички
            („**“).
                 Общият  алгоритъм  за  създаването  на  един  тест  преминава  през  следните  основни
            стъпки:
                     1. Формулиране на целите и разработване на тяхната йерархична структура и терми-
                        нологично дефиниране на йерархичната целева структура.
                     2. Съдържателно дефиниране на континуума от показатели, които ще бъдат контро-
                        лирани, и определяне на техния обхват, структура и формат.
                     3. Съставяне  на  банка  от  тестови  въпроси  и  задачи  в  съответствие  с  поставените
                        цели,  съдържание  и  избрания  формат.  Съдържателна,  стилова  и  техническа екс-
                        пертна редакция.
                     4. *Изграждане на архитектониката на първоначалния вариант на теста (една или ня-
                        колко скали) и разпределяне на въпросите в съответните скали съобразно областите,
                        които ще се контролират с тяхна помощ.
                     5. Изготвяне на инструкция за администриране на теста.
                     6. *Уточняване на теоретичните модели за апробация на първоначалния вариант и под-
                        бор на математико-статистическия апарат за установяване на измерителните харак-
                        теристики и качествата на теста и на тестовите въпроси и задачи (надеждност, ва-
                        лидност, икономичност, трудност, дискриминация, функция на дистракторите).
                     7. **Апробация на теста и анализ на първичните данни – установяване измерителните
                        качества на теста (надеждност, валидност, икономичност, трудност, дискримина-
                        ция, функция на дистракторите и др.).
                     8.  * Ревизия на теста (съдържателна, стилова, техническа – начин на представяне).
                     9. **Разработване на нормативната база за оценка – тестови норми и скали, оценка на
                        риска от грешни решения и др.
                     10. Изготвяне  на  „паспорт“  или  стандартизация  на  теста  по  основните направле-
                        ния: цели, характеристики, контингенти и др., размножаване на инструкциите за
                        провеждане и самия тест.
                     11. Тестът е готов за практическо приложение и последваща ревизия.
                 Независимо че първите две стъпки излизат от сферата на дидактическото тестиране и нав-
            лизат в сферата на целевото полагане на учебния процес и когнитивните таксономии, без зна-
            чение дали става дума за организирана и институционализирана форма на обучение или за са-
            мообучение, те са безусловно логически, целево и процесуално много тясно обвързани и съ-
            ществени за смисъла на получените крайни резултати от:
                      педагогическия контрол с дидактически тестове (т.е. за смисъла на наблюдаваните
                        тестови балове, чрез които съдим за латентния признак – действителни учебни пос-
                        тижения);
                      крайните  решения,  които  се  вземат  въз  основа  на  тях  (класиране, прием, насоч-
                        ване към определено ниво на обучение, заемане на определени позиции в бизнеса,
                        спорта и т.н.);
                      величината на риска от вземане на грешни решения (вж. гл. III.3.3 и гл. IV.4.5);
                      психологическото и социологическото тестиране и др.


                                                           68
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75