Page 70 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 70
Методиката за разработване на един класически (нормативен ) тест и един тест, основан
на някои от моделите, използвани в теорията на положителния отговор, се различава главно
по начина на изпълнение на стъпки 4, 6 и 8, отбелязани в текста със звездичка („*“).
Основната разлика между нормативните и критериално-ориентираните тестове по от-
ношение на методиката за създаването им е в стъпки 7 и 9, отбелязани в текста с две звездички
(„**“).
Общият алгоритъм за създаването на един тест преминава през следните основни
стъпки:
1. Формулиране на целите и разработване на тяхната йерархична структура и терми-
нологично дефиниране на йерархичната целева структура.
2. Съдържателно дефиниране на континуума от показатели, които ще бъдат контро-
лирани, и определяне на техния обхват, структура и формат.
3. Съставяне на банка от тестови въпроси и задачи в съответствие с поставените
цели, съдържание и избрания формат. Съдържателна, стилова и техническа екс-
пертна редакция.
4. *Изграждане на архитектониката на първоначалния вариант на теста (една или ня-
колко скали) и разпределяне на въпросите в съответните скали съобразно областите,
които ще се контролират с тяхна помощ.
5. Изготвяне на инструкция за администриране на теста.
6. *Уточняване на теоретичните модели за апробация на първоначалния вариант и под-
бор на математико-статистическия апарат за установяване на измерителните харак-
теристики и качествата на теста и на тестовите въпроси и задачи (надеждност, ва-
лидност, икономичност, трудност, дискриминация, функция на дистракторите).
7. **Апробация на теста и анализ на първичните данни – установяване измерителните
качества на теста (надеждност, валидност, икономичност, трудност, дискримина-
ция, функция на дистракторите и др.).
8. * Ревизия на теста (съдържателна, стилова, техническа – начин на представяне).
9. **Разработване на нормативната база за оценка – тестови норми и скали, оценка на
риска от грешни решения и др.
10. Изготвяне на „паспорт“ или стандартизация на теста по основните направле-
ния: цели, характеристики, контингенти и др., размножаване на инструкциите за
провеждане и самия тест.
11. Тестът е готов за практическо приложение и последваща ревизия.
Независимо че първите две стъпки излизат от сферата на дидактическото тестиране и нав-
лизат в сферата на целевото полагане на учебния процес и когнитивните таксономии, без зна-
чение дали става дума за организирана и институционализирана форма на обучение или за са-
мообучение, те са безусловно логически, целево и процесуално много тясно обвързани и съ-
ществени за смисъла на получените крайни резултати от:
педагогическия контрол с дидактически тестове (т.е. за смисъла на наблюдаваните
тестови балове, чрез които съдим за латентния признак – действителни учебни пос-
тижения);
крайните решения, които се вземат въз основа на тях (класиране, прием, насоч-
ване към определено ниво на обучение, заемане на определени позиции в бизнеса,
спорта и т.н.);
величината на риска от вземане на грешни решения (вж. гл. III.3.3 и гл. IV.4.5);
психологическото и социологическото тестиране и др.
68