Page 75 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 75

2.9. СТАНДАРТИ. СТАНДАРТИЗИРАНИ ТЕСТОВЕ

                 Както вече отбелязахме, в хода на историческото развитие на тестовете се оформят раз-
            лични теории и се въвеждат иновационни съвременни практики в страните с богати традиции
            по отношение на администрирането на тестовете. Създават се международни стандарти за из-
            мерителните качества на тестовете, използвани в качеството им на научен инструментариум
            за измерване и оценяване, за етиката, за нормативното и организационното им обслужване.
            Международните и националните стандарти се публикуват и се актуализират периодично от
            съответните упълномощени институции (вж. гл. I, II, VI, VII и VIII).
                 Създаването на стандарти за качествата на тестовете и на упълномощени за администри-
            рането им организации дава реалните предпоставки резултатите от тестирането да бъдат съ-
            поставяни и сравнявани, а това тяхно предимство определя широкото навлизане в практиката
            на т.нар. стандартизирани тестове .
                                                 27
                 Сред най-популярните днес стандартизирани тестове, които се използват за прием в уни-
            верситетите, за заемане на определени позиции или за да се предвиди бъдещият научен успех
            на тестираното лице в дадена област, известни още като тестове с голям залог (“high stakes
            tests”),  са:  TOEFL  –  Test  of  English  as  a  Foreign  Language,  TOEIC  –  Test  of  English  for
            International Communication, GRE – Graduate Record Examination, GST – General and Subject
            Tests, Florida Comprehensive As- sessment Test – FCAT, Scholastic Aptitude Test – SAT и др.
                 Понастоящем те се провеждат под формата на компютърно-адаптивни тестове (САТ) и
            това позволява международното им администриране, при което страната, в която се провежда
            попълването на теста, може да не съвпада със страната, в която се оценява (вж. гл. I.1.1 и 1.2).
                 През последните десетилетия в България започват да се разработват и да се внедряват
            адаптирани или оригинални български стандартизирани тестове в различни области (педаго-
            гика, психология и др.). Примери в това отношения са: първите тестове върху Правилника за
            движение по пътищата; стандартизираният тест по български език като чужд език, разработен
            в Департамента по езиково обучение (ИЧС) на Софийския университет „Св. Кл. Охридски“;
            тестът за измерване на емоционалната интелигентност (Org-EIQ); тестовете за оценка на зна-
            нията по отделни учебни дисциплини и др.
                 Например чрез първата стандартизирана за България версия на теста за измерване на емо-
            ционалната интелигентност (Org-EIQ) могат да се оценят мениджърските компетенции, изг-
            раждането на екипи и екипните взаимодействия, оценяване на компетенциите на персонала на
            търговски позиции, оценяване на капацитета за справяне със стреса и др. [315].
                 Внедряването на стандартизираните тестове поставя на преден план  актуалността на
            проблема за критериите при избора им. В най-общ план тези критерии могат да се разделят на
            две групи – технически и практически.
                 Техническите критерии се отнасят до начините, по които се оценяват измерителните ка-
            чества на стандартизираните тестовете (надеждност, валидност и др.). Този тип критерии за
            избор на даден стандартизиран тест са разгледани подробно по-долу в съответствие с използ-
            ваната теория на тестовете и прилагания математико-статистически апарат.
                 Другият вид критерии (практическите) се отнасят до цената и икономичността на тесто-
            вете, т.е. до необходимите финансови ресурси за обезпечаването на тяхното администриране.
            В него трябва да се включат всички разходи, свързани с размножаването на тестовете и инст-
            рукциите за провеждането им, за разработването на скалите за оценяване и за самото им оце-
            няване, за интерпретирането на резултатите, за тяхното актуализиране и др.

            27  При тези тестове всички процедури, свързани с провеждането им, са уеднаквени (начин на провеждане,
              на оценяване, органи, упълномощени за администрирането им, и др.).  Масовото внедряване на стандар-
              тизираните тестове поражда обаче и един силно поляризиран обществен дебат, свързан с техните поло-
              жителни и слаби страни.


                                                           73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80