Page 74 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 74
Фигура 6. Връзка между различни нормално разпределени балове
Прието е Z-трансформациятa на баловете да се смята за основна, тъй като поради едни или
други съображения и цели на оценяването във физическото възпитание и спортната практика,
въз основа на нея се разработват и намират широко практическо приложение различни нейни
производни скали, като Т-скалите и С-скалите. Анализът на честотното разпределение на бало-
вете и точният експертен подбор на правилата за съпоставяне на числовите значения на отго-
ворите на задачите влияят съществено върху качествата на дидактическите и психологичес-
ките тестове като инструмент на изследването и на доказването на неговите измерителни ка-
чества, а така в крайна сметка въздействат върху качеството на процеса на измерване и оце-
няване.
Чрез бала се търсят доказателствата, които биха потвърдили тезата, че тестът действително
измерва желания континуум (учебните постижения, качествата на личността, компетенциите
и др.), за който се предполага, че е предназначен. За целта трябва да се разтълкуват стойностите
на тестовите резултати (баловете) на подходяща група тествани лица.
Коректното интерпретиране на получените балове е доказателство за валидността на
теста като инструмент за измерване.
Въпросите, свързани с математико-статистическите методи, използвани за разработва-
нето на различните видове скали за оценка, специфичните им особености съобразно целе-
вите функции и предназначението им при контрола върху спортните постижения, въз-
можностите за използването на оценките в качеството им критерии за оптимизиране на
различните стратегии и прогнозиране на спортните резултати в различни видове спорт са
изследвани и публикувани в редица трудове на проф. Я. Брогли [22, 23, 24, 25]. Тяхното
логическо обединение и цялостното общение на творческите му търсения и натрупан нау-
чен опит в тази сфера на познанието са систематизирани в издадената през 2012 г. негова
монография [346].
Използваните в психометричните изследвания специфични скали за оценяване на съответ-
ните конструкти са разгледани подробно в гл. VI.6.2., а съвременните възможности за оценяване
на учебните постижения (знания, умения и навици и оценяването на професионалните компе-
тенции на съдийския апарат) са разгледани съответно в гл. VII и VIII.
72