Page 74 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 74

Фигура 6. Връзка между различни нормално разпределени балове

                 Прието е Z-трансформациятa на баловете да се смята за основна, тъй като поради едни или
            други съображения и цели на оценяването във физическото възпитание и спортната практика,
            въз основа на нея се разработват и намират широко практическо приложение различни нейни
            производни скали, като Т-скалите и С-скалите. Анализът на честотното разпределение на бало-
            вете и точният експертен подбор на правилата за съпоставяне на числовите значения на отго-
            ворите на задачите влияят съществено върху качествата на дидактическите и психологичес-
            ките тестове като инструмент на изследването и на доказването на неговите измерителни  ка-
            чества, а така в крайна сметка въздействат върху качеството на процеса на измерване и оце-
            няване.
                 Чрез бала се търсят доказателствата, които биха потвърдили тезата, че тестът действително
            измерва желания континуум (учебните постижения, качествата на личността, компетенциите
            и др.), за който се предполага, че е предназначен. За целта трябва да се разтълкуват стойностите
            на тестовите резултати (баловете) на подходяща група тествани лица.
                 Коректното  интерпретиране  на  получените  балове  е  доказателство  за  валидността  на
            теста като инструмент за измерване.
                 Въпросите, свързани с математико-статистическите методи, използвани за разработва-
            нето на различните видове скали за оценка, специфичните им особености съобразно целе-
            вите функции и предназначението им при контрола върху спортните постижения, въз-
            можностите за използването на оценките в качеството им критерии за  оптимизиране на
            различните стратегии и прогнозиране на спортните резултати в различни видове спорт са
            изследвани и публикувани в редица трудове на проф. Я. Брогли [22, 23, 24, 25]. Тяхното
            логическо обединение и цялостното общение на творческите му търсения и натрупан нау-
            чен опит в тази сфера на познанието са систематизирани в издадената през 2012 г. негова
            монография [346].
                 Използваните в психометричните изследвания специфични скали за оценяване на съответ-
            ните конструкти са разгледани подробно в гл. VI.6.2., а съвременните възможности за оценяване
            на учебните постижения (знания, умения и навици и оценяването на професионалните компе-
            тенции на съдийския апарат) са разгледани съответно в гл. VII и VIII.



                                                           72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79