Page 59 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 59

се покажат техните постижения (оценки, балове и др.), то съответствието между обектите и тех-
            ните учебни постижения представлява изображение на тези множества (Фигура 2).




















              Фигура 2. Изображение между две числови множества (цит. по Е. Стоименова, 2000 [125])

                 С други думи, всеки елемент от едното множество се съпоставя с елемент от второто мно-
            жество. Целта на измервателната скала е да се определи правилото за съпоставяне на стойнос-
            тите, присвоени на обектите така, че те да отразяват добре свойствата и връзките между тях.
                 Тестовете, които са съставени от тестови въпроси (задачи) със закрит отговор, всъщност
            предоставят на обектите (ученици, студенти, съдии и др. – A, B, C) една от възможния краен
            брой алтернативи (а, b, с и т.н.), като на всяка алтернатива за отговор се поставя реално число
            точки (балове). Такова числово множество също се състои от краен брой числа (Фигура 3).

















                 Фигура 3. Оценка на тестовете с краен брой отговори (по Е. Стоименова, 2000 [125])

                 На Фигура 3 множеството вляво представлява обектите на изследването, множеството  в
            средата – възможните отговори, а множеството вдясно – възможните точки за оценяване (0 и
            1). Например при тест, целящ оценяване на знанията на изследваните лица върху „Етикета и
            правилника по голф“, на въпроса „Посочете точното определение на площ в ремонт“ лицето А,
            избрало правилния отговор, получава 1 точка, а останалите лица, посочили съответно отговори
            б, в и г, получават 0 точки [43].
                 В този смисъл субективността или обективността са термини, свързани със съпоставянето
            на числата на отговорите в теста. Обективното съпоставяне означава, че за един и същ отговор
            обектите получават една и съща оценка (или един и същ брой точки). От гледна точка на обек-
            тивността въпросите (задачите) с ограничен брой отговори позволяват еднозначното опреде-
            ляне на съответствие между отговорите и числата – в много от случаите чрез изчерпване на
            алтернативите за отговор една по една. Оценяването на задачите със свободен отговор е субек-
            тивно поради невъзможността да се опише неограниченият брой възможни отговори и да им


                                                           57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64