Page 57 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 57

Последните две характеристики, засягащи бюджета на времето, необходимо за провеж-
            дане на този тип тестове, се отразяват негативно върху икономичността им и очертават едно
            от главните предимства на другия тип тестове, съставени от въпроси и задачи с избираеми
            отговори.
                 Тази разновидност на въпросите със свободен отговор, която предполага интерпретация,
            тълкуване  и  оценка,  позволява  да  се  направи  комплексна  оценка на мисловната дейност от
            по-висш порядък – анализ, оценка и др. В същото време този тип въпроси разкриват добри
            възможности за определяне на по-точни критерии за оценка и за намаляване на субективизма
            чрез различни утвърдени в педагогическата практика процедури.
                 Групата на въпросите и задачите със свободен отговор чрез проста, последователна или
            многократна асоциация по снимков или по друг графичен материал са особено подходящи при
            асоциативните методи за преподаване и учене. Те обаче предполагат предварителното разра-
            ботване на скали за оценка на ключовите отговори, а този творчески научноизследователски
            процес е продължителен и силно понижава икономичността на тестовете.
                 Някои автори като G. Sax, E. Thorndike и E. Haggen, К. Stanley и E. Hoppkins и други разг-
            леждат групата на въпросите с ограничена свобода на отговорите (полуоткрити въпроси за по-
            пълване или за редактиране) като разновидност на задачите със свободен отговор [258, 263].
                 Положителните  страни  на  въпросите  с  ограничена  свобода  на  отговорите,  включващи

            всички задачи, при които от тестираните лица се изисква да редактират определен текст, да по-
            пълнят или да допълнят дадени формулировки или ключови понятия, да посочат верния отговор
            в резултат на извършени изчислителни процедури, са възможността за сравнително бързо кон-
            струиране на отговорите и за бърза и сравнително лесна оценка спрямо въпросите от тип есе.
                 Към слабите страни на тази група въпроси и задачи се отнасят снижаването на възможнос-
            тите за оценка на висшите познавателни процеси (анализ, синтез, оценка и др.), субективизмът
            при оценяването, затрудняването и удължаването на времето за оценяване поради грешки в
            правописа или поради нечетлив и неясен почерк.
                 Съществен момент и за двете групи въпроси със свободен  отговор  е фактът, че поради
            практически неограничения брой възможни отговори тестовете не може да се автоматизират, а
            това затруднява използването на съвременните компютърни технологии в учебно-възпитател-
            ния процес и при оценяването на конкретните за момента учебни постижения. Именно поради
            възможността за автоматизация и стандартизация, а оттам и за обективизиране на оценките и
            за повишаване на икономичността групата от въпроси с избираеми отговори и техните разно-
            видности се използват широко в съвременната педагогическа практика.
                 Въпросите с избираем отговор, единият от които съдържа вярното твърдение, а другият
            – невярното (True-Fouls Items), позволяват да се проверяват и да се оценяват знанията за пра-
            вила, дефиниции, факти, терминология и др., както и да се оценяват възможностите на тести-
            раните да разсъждат логично и да формулират логически изводи.
                 Тестовете, съставени от подобни въпроси, имат много добри характеристики, що се отнася
            до тяхната икономичност, тъй като се изготвят относително по-лесно и може да се оценяват
            бързо (автоматизирано или от по-нискоквалифицирани кадри). При това с тях може да се про-
            веряват и оценяват различни по обхват области от знания (дидактически единици, тематични
            области и  др.),  като  допускат  включването  на  мотивировка  за  избора  на  верния  отговор.
            Затова те се прилагат широко в тестовете за оценка на знанията, свързани с международно ут-
            върдени правилници на различни спортове.





                                                           55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62