Page 57 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 57
Последните две характеристики, засягащи бюджета на времето, необходимо за провеж-
дане на този тип тестове, се отразяват негативно върху икономичността им и очертават едно
от главните предимства на другия тип тестове, съставени от въпроси и задачи с избираеми
отговори.
Тази разновидност на въпросите със свободен отговор, която предполага интерпретация,
тълкуване и оценка, позволява да се направи комплексна оценка на мисловната дейност от
по-висш порядък – анализ, оценка и др. В същото време този тип въпроси разкриват добри
възможности за определяне на по-точни критерии за оценка и за намаляване на субективизма
чрез различни утвърдени в педагогическата практика процедури.
Групата на въпросите и задачите със свободен отговор чрез проста, последователна или
многократна асоциация по снимков или по друг графичен материал са особено подходящи при
асоциативните методи за преподаване и учене. Те обаче предполагат предварителното разра-
ботване на скали за оценка на ключовите отговори, а този творчески научноизследователски
процес е продължителен и силно понижава икономичността на тестовете.
Някои автори като G. Sax, E. Thorndike и E. Haggen, К. Stanley и E. Hoppkins и други разг-
леждат групата на въпросите с ограничена свобода на отговорите (полуоткрити въпроси за по-
пълване или за редактиране) като разновидност на задачите със свободен отговор [258, 263].
Положителните страни на въпросите с ограничена свобода на отговорите, включващи
всички задачи, при които от тестираните лица се изисква да редактират определен текст, да по-
пълнят или да допълнят дадени формулировки или ключови понятия, да посочат верния отговор
в резултат на извършени изчислителни процедури, са възможността за сравнително бързо кон-
струиране на отговорите и за бърза и сравнително лесна оценка спрямо въпросите от тип есе.
Към слабите страни на тази група въпроси и задачи се отнасят снижаването на възможнос-
тите за оценка на висшите познавателни процеси (анализ, синтез, оценка и др.), субективизмът
при оценяването, затрудняването и удължаването на времето за оценяване поради грешки в
правописа или поради нечетлив и неясен почерк.
Съществен момент и за двете групи въпроси със свободен отговор е фактът, че поради
практически неограничения брой възможни отговори тестовете не може да се автоматизират, а
това затруднява използването на съвременните компютърни технологии в учебно-възпитател-
ния процес и при оценяването на конкретните за момента учебни постижения. Именно поради
възможността за автоматизация и стандартизация, а оттам и за обективизиране на оценките и
за повишаване на икономичността групата от въпроси с избираеми отговори и техните разно-
видности се използват широко в съвременната педагогическа практика.
Въпросите с избираем отговор, единият от които съдържа вярното твърдение, а другият
– невярното (True-Fouls Items), позволяват да се проверяват и да се оценяват знанията за пра-
вила, дефиниции, факти, терминология и др., както и да се оценяват възможностите на тести-
раните да разсъждат логично и да формулират логически изводи.
Тестовете, съставени от подобни въпроси, имат много добри характеристики, що се отнася
до тяхната икономичност, тъй като се изготвят относително по-лесно и може да се оценяват
бързо (автоматизирано или от по-нискоквалифицирани кадри). При това с тях може да се про-
веряват и оценяват различни по обхват области от знания (дидактически единици, тематични
области и др.), като допускат включването на мотивировка за избора на верния отговор.
Затова те се прилагат широко в тестовете за оценка на знанията, свързани с международно ут-
върдени правилници на различни спортове.
55