Page 52 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 52
Разгледаните нормативни документи като цяло позволяват да се унифицират и регламен-
тират процесите, свързани с практическото внедряване на съвременните информационно-ко-
муникационни и софтуерни продукти в обучението и оценяването на знанията на студентите
в тази сравнително нова и перспективна за НСА форма на обучение.
Официалната акредитация на първата в НСА дистанционна форма на обучение за „Спор-
тен мениджмънт“ в програмите на ОКС „магистър“ чрез използването на интернет базираната
учебна платформа и акредитацията на тази форма на обучение и в програмите „Спорт, фитнес
и здраве“ и „Младежки дейности и спорт“ разкриват възможност както за едно значително
обогатяване на използваните в тази образователна сфера научни методи и учебни ресурси, така
и за натрупването на данни за ефекта от провеждането му.
Оценяването на въздействието на обучението от разстояние в електронна среда през 2018
г. се разглежда много детайлно от М. Кончев в няколко различни аспекта – исторически, геог-
рафски и методологичен. В своята монография „Съвременни методи за ан@лиз на данни за дис-
танционно обучение“ авторът анализира формите на провеждането му (електронно, дистанци-
онно, смесено и др.), различните съвременни методи за анализ на големи бази данни в сферата
на образованието („Дърво на решенията“, „Генератор на покриващи правила“, „Невронна
мрежа“ и др.) и чрез серия от научни изследвания проследява ефективността на използваните в
реално време онлайн аналитични приложения за целите на дистанционното обучение в НСА,
степента на удовлетвореност на студентите и разкрива перспективите за „по-нататъшното раз-
витие на тази форма на обучение в различните професионални направления и образователно-
квалификационни степени“ в институционален и национален мащаб [357, с. 128–130]. В своята
статия М. Кончев, 2019, разглежда не само обучението и приложението на традиционните мате-
матико-статистически методи в електронна среда, но и подчертава предимствата на иноватив-
ните методи за работа с големи бази данни и практическото им приложение в съчетание с „един
иновативен инструмент – анализ на невронната мрежа. Тя предлага ефективни решения както
за описание на данни, така и за решаване на задачи с цел прогнозиране“ [412, с. 396, 397]
Разширяването на възможностите за извършване на математико-статистическите анализи,
базирани на големи бази данни, приложението на облачните технологии и иновативните ме-
тоди в този период способстват за очертаването на редица нови междупредметни области на
познанието, обучението и респективно при контрола на знанията в системата на физическото
възпитание и спортната дейност като цяло. В същото време е редно да отбележим, че по отно-
шение на подсистемата – тестов контрол и оценка на знанията за тази форма на обучение,
използваните първоначално софтуерни продукти са с ограничени възможности за внедрява-
нето на стандартизирани тестове за външна оценка и контрол на знанията. Те обаче са доста-
тъчно функционални за бързото осъществяване на вътрешен контрол и оценка на знанията по
отделните преподавани дисциплини, предоставят добър инструментариум и графични въз-
можности за онагледяване на тестовете. Чрез тях в значителна степен се разширяват и възмож-
ностите за установяване на измерителните характеристики на използваните тестове. Вследст-
вие на това, през този период, вече публикуваните от нас научни постановки за установяване
25
на тези характеристики на тестове намират практическо приложение и се отразяват в науч-
ните трудове на редица автори и специалисти, като: М. Шишков – тенис на маса [357], Е. Ав-
рамов – хандбал [334], М. Георгиев и В. Димитров – психологически тестове в спортната дей-
ност [359], В. Бачев – Гребане [337], В. Бачев, О. Грошев, П. Йорданов, Б. Златев – гребане и
ергомеханика [360], К. Андонов и Йота Георгили – влияние на музикалните средства във фи-
зическо възпитание [336], М. Гатева – художествена гимнастика [342], Зл. Костов – спортни
25 До 2020 г. излизат над 15 наши публикации, свързани с теоретичните и методичните аспекти на дидак-
тическото тестиране.
50