Page 51 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 51
физиология“) със съдействието на Р. Дамянова прилагат апробираната вече в сектор „Ста-
тистически методи в спорта“ нейна непубликувана методика за създаване на банка от тес-
тови въпроси и внедряват в текущото оценяване по физиология варианти на създадените ди-
дактически тестове.
През 2001 г. З. Горанова в една своя публикация третира проблемите за критериите,
нормите и качеството на обучение по традиционните китайски методи за лечение [37]. През
2002 г. колектив в състав Д. Колева, Й. Йонов и Б. Димитрова разглеждат проблемите,
свързани с оценяването на теоретичните знания [86], Кр. Църов изследва проблема за тес-
товото оценяване на знанията по състезателния правилник на висококвалифицирани бас-
кетболисти, а Е. Павлова въвежда през 2003 г. изменения в системата на изпитите по спор-
тна физиология, като публикува и постигнатите резултати от внедряването на предложе-
ната от нея през 1997 г. адаптация на системата за изпити на някои водещи световноизвес-
тни университети [112, 113].
През 2005 г. О. Миладинов публикува резултатите от внедряването на създадената от
него електронна технология за самообучение и самоконтрол на знанията за лекоатлетичес-
ките скокове. Тук е редно да отбележим, че чрез тази методика и внедряването на съвремен-
ните софтуерни продукти за графично и видео онагледяване чувствително се разширяват
възможностите за контрол на знанията, в сравнение с универсалната система за тестов кон-
трол, докладвана от А. Славчев, О. Миладинов, Й. Йонов, С. Стойков, Й. Дянков, С. Стоянов,
Й. Станчев [123]. Чрез тази методика се трасира пътят за значително разширяване на обхвата,
формите и технологичните възможности за тестов контрол и оценка на знанията, уменията
и компетенциите в различните спортни дисциплини [104].
Публикациите от първите две десетилетия на нашия век, свързани с контрола върху: моти-
вацията, интелектуалната проява в спорта, състезателната или професионалната реализация,
психичната саморегулация в различни спортове, мотивацията за избор на спорт, на автори като:
Ю. Мутафова [63], Т. Янчева [138–144], М. Георгиев и Д. Фенерова [35, 36, 109], Ж. Желязкова-
Койнова [80, 81, 124], Г. Домусчиева-Роглева [72–75], Зл. Костов и Р. Дамянова [92], Б. Димит-
рова [71], Р. Йонкова [82], Ев. Лефтерова и В. Димитров [97], Е. Милева [81] и др.
Независимо от факта, че в една голяма част от цитираните по-горе трудове става дума за
използването на учебни тестове с неустановени измерителни качества, което не създава пред-
поставки за един обективен външен или вътрешен научен контрол върху учебните постиже-
ния, те все пак трасират пътя за по-нататъшно усъвършенстване на системите за контрол върху
знанията в различните области на образованието по физическото възпитание и спорт. Чрез тях
се очертава и един нов етап от развитието и практическото приложение на добрите междуна-
родни практики за стандартизиран тестов контрол на знанията и компетенциите в съответ-
ствие със съвременните тенденции, динамиката и характеристиките на общата им правнонор-
мативна рамка в условията на все по-дигитализираното, информационно и комуникационно
осигурено уеб базирано образователно пространство.
В този период педагогическата работа, свързана с въвеждането на дистанционната форма
на обучение и контрол на знанията в различните образователни степени на обучение, получава
и своята правнонормативна рамка в международен, национален и институционален план. През
2015 г. официално са утвърдени редица документи на НСА „Васил Левски“ като: „Стратегия
за въвеждане и развитие на дистанционна и електронна форма на обучение в НСА“, Наредба
за организиране на дистанционна форма на обучение, обособява се Центърът за дистанционно
и електронно обучение (ЦДЕО) и се утвърждават стандартите и критериите за подготовка и
атестиране на учебните материали за тази форма на обучение [375, 376, 377, 378, 379].
49