Page 51 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 51

физиология“) със съдействието на Р. Дамянова прилагат апробираната вече в сектор „Ста-
            тистически методи в спорта“ нейна непубликувана методика за създаване на банка от тес-
            тови въпроси и внедряват в текущото оценяване по физиология варианти на създадените ди-
            дактически тестове.
                 През 2001 г. З. Горанова в една своя публикация третира проблемите за критериите,
            нормите и качеството на обучение по традиционните китайски методи за лечение [37]. През
            2002 г. колектив в състав Д. Колева, Й. Йонов и Б. Димитрова разглеждат проблемите,
            свързани с оценяването на теоретичните знания [86], Кр. Църов изследва проблема за тес-
            товото оценяване на знанията по състезателния правилник на висококвалифицирани бас-
            кетболисти, а Е. Павлова въвежда през 2003 г. изменения в системата на изпитите по спор-
            тна физиология, като публикува и постигнатите резултати от внедряването на предложе-
            ната от нея през 1997 г. адаптация на системата за изпити на някои водещи световноизвес-
            тни университети [112, 113].
                 През 2005 г. О. Миладинов публикува резултатите от внедряването на създадената от
            него електронна технология за самообучение и самоконтрол на знанията за лекоатлетичес-
            ките скокове. Тук е редно да отбележим, че чрез тази методика и внедряването на съвремен-
            ните софтуерни продукти за графично и видео онагледяване чувствително се разширяват
            възможностите за контрол на знанията, в сравнение с универсалната система за тестов кон-
            трол, докладвана от А. Славчев, О. Миладинов, Й. Йонов, С. Стойков, Й. Дянков, С. Стоянов,
            Й. Станчев [123]. Чрез тази методика се трасира пътят за значително разширяване на обхвата,
            формите и технологичните възможности за тестов контрол и оценка на знанията, уменията
            и компетенциите в различните спортни дисциплини [104].
                 Публикациите от първите две десетилетия на нашия век, свързани с контрола върху: моти-
            вацията, интелектуалната проява в спорта,  състезателната или професионалната реализация,
            психичната саморегулация в различни спортове, мотивацията за избор на спорт, на автори като:
            Ю. Мутафова [63], Т. Янчева [138–144], М. Георгиев и Д. Фенерова [35, 36, 109], Ж. Желязкова-
            Койнова [80, 81, 124], Г. Домусчиева-Роглева [72–75], Зл. Костов и Р. Дамянова [92], Б. Димит-
            рова [71], Р. Йонкова [82], Ев. Лефтерова и В. Димитров [97], Е. Милева [81] и др.
                 Независимо от факта, че в една голяма част от цитираните по-горе трудове става дума за
            използването на учебни тестове с неустановени измерителни качества, което не създава пред-
            поставки за един обективен външен или вътрешен научен контрол върху учебните постиже-
            ния, те все пак трасират пътя за по-нататъшно усъвършенстване на системите за контрол върху
            знанията в различните области на образованието по физическото възпитание и спорт. Чрез тях
            се очертава и един нов етап от развитието и практическото приложение на добрите междуна-
            родни практики за стандартизиран тестов контрол на знанията и компетенциите в съответ-
            ствие със съвременните тенденции, динамиката и характеристиките на общата им правнонор-
            мативна рамка в условията на все по-дигитализираното, информационно и комуникационно
            осигурено уеб базирано образователно пространство.
                 В този период педагогическата работа, свързана с въвеждането на дистанционната форма
            на обучение и контрол на знанията в различните образователни степени на обучение, получава
            и своята правнонормативна рамка в международен, национален и институционален план. През
            2015 г. официално са утвърдени редица документи на НСА „Васил Левски“ като: „Стратегия
            за въвеждане и развитие на дистанционна и електронна форма на обучение в НСА“, Наредба
            за организиране на дистанционна форма на обучение, обособява се Центърът за дистанционно
            и електронно обучение (ЦДЕО) и се утвърждават стандартите и критериите за подготовка и
            атестиране на учебните материали за тази форма на обучение [375, 376, 377, 378, 379].


                                                           49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56