Page 50 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 50
В резултат на настъпващите промени в българската образователна система и в системата
за физическо възпитание и спорта през 80-те и години на миналия век все по-често започват
да се появяват научни публикации, свързани с разработването на компютърни системи за обу-
чение и тестови контрол на знанията, уменията и навиците. През 90-те години на века излизат
редица научни публикации, отразяващи тази дейност в НСА „Васил Левски“. Сред тях са ос-
нови на научноизследователската работа, езиково обучение, физиология, лека атлетика и др.
Компютърната система, разработена от колектив в състав В. Бачев, Я. Брогли, М. Галов, и
включената в нея методика за програмирано обучение и контрол на знанията, създадена от Кл.
Бойчев, Р. Дамянова и Ал. Цветков [9], подобно на внедрената преди това във футбола сис-
тема, разкрива възможности за повишаване на качеството на обучението чрез неговата иконо-
мизация и интензификация. В същото време се повишават интересът на студентите и тяхната
мотивация за обучение, съчетано със самообучение и самоконтрол на знанията. Подобен ефект
има и практическото внедряване на универсалната компютърна система за контрол на знани-
ята, докладвана през 90-те години от колектив в състав А. Славчев, О. Миладинов, Й. Йонов,
С. Стойков, Й. Дянков, С. Стоянов и Й. Станчев [123].
В компютърната система, разработена през 80-те и 90-те години за специалността „Фут-
бол“, за учебната дисциплина „Основи на научноизследователската работа“ (в двете ѝ направ-
ления – „Методология и метрология“, а по-късно и „Статистически методи в спорта“), за ле-
ката атлетика и за други теоретични и специални практически дисциплини са представени
съвременни модели за преподаване и учене, съчетани с възможностите на модерните за вре-
мето нови информационни и компютърни технологии.
През този период сведения за резултатите от внедряването на тестовата форма на контрол
при теоретичната подготовка на студентите от НСА намираме и в публикациите на В. Кондова
за езиковото обучение по спортна терминология [87], на К. Миленска – за обучението по фи-
зическа култура [105], на В. Михайлов – за обучението по физиология [106], на Б. Димитрова
– за обучението по синхронно плуване [71], както и на колективи от катедра ОНИР – Кл. Бой-
чев, Р. Дамянова, В. Бачев, Л. Петкова, Ал. Цветков, О. Тишинов [8, 9, 20, 31].
Краят на миналия и началото на XXI век са свързани със засилващата се роля на инте-
лектуалния фактор в сферата на физическото възпитание и спорта. Забелязва се един зна-
чителен прираст в броя на научните трудове, интерпретиращи различни негови аспекти
[62, 63, 64–70, 88–91, 94, 95, 101, 102, 103, 136]. Повишава се и интересът на преподавател-
ските кадри към възможностите за прилагане на тестовата форма на контрол върху учеб-
ните постижения във висшето спортно образование по различни чисто теоретични или
спортни дисциплини и внедряването на тестове с установени измерителни качества в об-
ластта на контрола върху учебно-тренировъчния процес и подготовката на елитните ни
състезатели и отбори.
Нараства не само броят на научните публикации, но се разширява обхватът на учеб-
ните дисциплини, в които резултатите от приложението на тестовата форма на контрол
редовно се проследяват и анализират от различни техни аспекти (педагогически, социоло-
гически и др.).
През 2000 г. Н. Маринова анализира резултатите от използването на закупения чрез
програмата „Темпус“ специализиран софтуер за езиково аудио-визуално обучение по анг-
лийски език, съдържащ вградена подпрограма за тестови контрол и самоконтрол на знанията
на студентите в реално време [100].
През същата година И. Тошева публикува своите изследвания и виждания за изпитното
пространство и социалните релации в него [127], а К. Бичев и К. Захариева (катедра „Спортна
48