Page 50 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 50

В резултат на настъпващите промени в българската образователна система и в системата
            за физическо възпитание и спорта през 80-те и години на миналия век все по-често започват
            да се появяват научни публикации, свързани с разработването на компютърни системи за обу-
            чение и тестови контрол на знанията, уменията и навиците. През 90-те години на века излизат
            редица научни публикации, отразяващи тази дейност в НСА „Васил Левски“. Сред тях са ос-
            нови на научноизследователската работа, езиково обучение, физиология, лека атлетика и др.
            Компютърната система, разработена от колектив в състав В. Бачев, Я. Брогли,  М. Галов, и
            включената в нея методика за програмирано обучение и контрол на знанията, създадена от Кл.
            Бойчев, Р. Дамянова и Ал. Цветков [9], подобно на внедрената преди това във футбола сис-
            тема, разкрива възможности за повишаване на качеството на обучението чрез неговата иконо-
            мизация и интензификация. В същото време се повишават интересът на студентите и тяхната
            мотивация за обучение, съчетано със самообучение и самоконтрол на знанията. Подобен ефект
            има и практическото внедряване на универсалната компютърна система за контрол на знани-
            ята, докладвана през 90-те години от колектив в състав А. Славчев, О. Миладинов, Й. Йонов,
            С. Стойков, Й. Дянков, С. Стоянов и Й. Станчев [123].
                 В компютърната система, разработена през 80-те и 90-те години за специалността „Фут-
            бол“, за учебната дисциплина „Основи на научноизследователската работа“ (в двете ѝ направ-
            ления – „Методология и метрология“, а по-късно и „Статистически методи в спорта“), за ле-
            ката атлетика и за други теоретични и специални практически дисциплини са представени
            съвременни модели за преподаване и учене, съчетани с възможностите на модерните за вре-
            мето нови информационни и компютърни технологии.
                 През този период сведения за резултатите от внедряването на тестовата форма на контрол
            при теоретичната подготовка на студентите от НСА намираме и в публикациите на В. Кондова
            за езиковото обучение по спортна терминология [87], на К. Миленска – за обучението по фи-
            зическа култура [105], на В. Михайлов – за обучението по физиология [106], на Б. Димитрова
            – за обучението по синхронно плуване [71], както и на колективи от катедра ОНИР – Кл. Бой-
            чев, Р. Дамянова, В. Бачев, Л. Петкова, Ал. Цветков, О. Тишинов [8, 9, 20, 31].
                 Краят на миналия и началото на XXI век са свързани със засилващата се роля на инте-
            лектуалния фактор в сферата на физическото възпитание и спорта. Забелязва се един зна-
            чителен прираст в броя на научните трудове, интерпретиращи различни негови аспекти
            [62, 63, 64–70, 88–91, 94, 95, 101, 102, 103, 136]. Повишава се и интересът на преподавател-
            ските кадри към възможностите за прилагане на тестовата форма на контрол върху учеб-
            ните  постижения  във  висшето  спортно  образование  по  различни  чисто  теоретични  или
            спортни дисциплини и внедряването на тестове с установени измерителни качества в об-
            ластта на контрола върху  учебно-тренировъчния процес и подготовката на елитните ни
            състезатели и отбори.
                 Нараства не само броят на научните публикации, но се разширява обхватът на учеб-
            ните дисциплини, в които резултатите от приложението на тестовата форма на контрол
            редовно се проследяват и анализират от различни техни аспекти (педагогически, социоло-
            гически и др.).
                 През  2000 г.  Н.  Маринова  анализира  резултатите  от използването  на  закупения  чрез
            програмата „Темпус“ специализиран софтуер за езиково аудио-визуално обучение по анг-
            лийски език, съдържащ вградена подпрограма за тестови контрол и самоконтрол на знанията
            на студентите в реално време [100].
                 През същата година И. Тошева публикува своите изследвания и виждания за изпитното
            пространство и социалните релации в него [127], а К. Бичев и К. Захариева (катедра „Спортна


                                                           48
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55