Page 55 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 55
Краят на този етап се бележи от настъпилите изменения в цялостната външна междуна-
родна рамка, при която се осъществяват всички процеси от обществения живот в условията на
световната пандемия вследствие на Ковид-19, настъпилата през 2020 г. Тяхното отражение
върху функционирането на международните системи, свързани с образованието по физическо
възпитание и спорт, разгледани по-горе в част I.1.1, в значителна степен променя и вътреш-
ната рамка, в която понастоящем се налага да се осъществяват всички процеси, свързани с фун-
кционирането на системата по физическо възпитание и спорт, и то в различни режими на работа
(присъствена, смесена или онлайн). С навлизането на съвременните технологии се утвърждават
и засилват тенденциите за по-нататъшна специализация, диференциация и интеграция на поз-
нанието, свързано със знанията, уменията, навиците и компетенциите при реализацията на на-
учната, образователната и другите дейности, свързани със системата на физическото възпитание
и спорта. Очертават се и редица нови, много актуални междупредметни области (shared space) с
голяма социална значимост.
В този смисъл може да се отбележи, че проблемът за перспективите и възможностите за
практическото приложение на теориите на тестовете и внедряването на добрите международни
практики за стандартизиран тестови контрол у нас е с кратка история и е не само все по-акту-
ален, но и представлява една много перспективна, сравнително много нова сфера за научноиз-
следователска дейност в образованието, обучението и подготовката на кадрите от системата за
физическо възпитание и спорт, и то в условията на новото уеб базирано, все по-силно дигита-
лизиращо се образователно пространство във времето на световната пандемия.
За по-голяма яснота на изложението в монографията всички специфични проблеми на тес-
товия контрол по предмета „Статистически методи в спорта“ в различните професионални нап-
равления, квалификационни степени и форми на провеждането му (присъствена и дистанци-
онна) са описани в гл. VII, а методики за установяване на измерителните характеристики на
тестовете, използвани в някои от другите изучавани в НСА спортни дисциплини, са отделени и
описани в гл. VIII.
2.5. КЛАСИФИКАЦИИ И ХАРАКТЕРИСТИКА
НА ВЪПРОСИТЕ И ЗАДАЧИТЕ В ЕДИН ТЕСТ
Вътрешната структура (архитектониката) на всеки един тест се определя в зависимост от
предмета, обекта и целите на измерването. Създаването ѝ е продължителен творчески и на-
учноизследователски процес, който предполага добро познаване на положителните и отрица-
26
телните страни на всеки вид въпрос и/или задача (Item) .
Независимо че класификациите и характеристиките на видовете въпроси са валидни за
всички тестове, използвани при педагогическите, психологическите и социометричните тес-
тове, в изложението основният акцент съзнателно е поставен върху анализа им от гледна
точка на дидактическите тестове, използвани за контрол върху учебните постижения, поради
тяхната специфика.
Веднага трябва да доуточним, че не всеки въпрос изпълнява функцията на измерител на
знанията, уменията и навиците, които изграждат учебните постижения и компетенциите. Нап-
ример въпроси от типа „Какво е отношението Ви към спорта?“; „Каква е прогнозата за вре-
мето?“ или „Как се чувствате?“ не предполагат наличието на конкретни знания по дадена ди-
26 По-нататък в изложението вместо да изписваме „въпроси и задачи“, както е възприето да се обозначава
англ. термин „Item“, включени или изграждащи един тест, ще използваме краткото название „въпроси“.
53