Page 56 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 56

дактическа единица от предварително изучаван материал и следователно нямат един-единст-
            вен верен отговор. В този смисъл такива въпроси не може да бъдат точен измерител на учеб-
            ните постижения и съответно не може да бъдат елементи от тестовете, които визираме в изло-
            жението. При това всеки набор от въпроси, изграждащ конструкцията на един дидактически
            тест, трябва да представлява стройна система, изградена върху три основни принципа:
                  1.  Съдържанието му да съответства на съдържанието на провеждания учебно-възпитате-
                     лен педагогически процес, за който е предназначен (Testfairness).
                  2. Да е съобразен с възрастовите психо-физиологични особености и с равнището на под-
                     готовка на тестираните лица.
                  3. Да е оформен прецизно в стилово и в техническо отношение.
                 Въпросите, които изграждат структурата на дидактическия тест, условно може да се разде-
            лят на три групи в зависимост от възможностите за отговор: с открит (свободен ) отговор – тип
            есе; с множествен избор на отговори (закрити); за попълване на част от отговора (полуоткрити).
            Една от сравнително най-стройните системи на класификация на въпросите съобразно формата
            им (по данни на Г. Бижков) е на T. Ruetter – за повече подробности вж. [17, т. 2, с. 196–199].

                 Положителните и отрицателните страни на всеки тип въпроси са обект на разглеждане в
            трудовете  на  редица  автори  като:  G.  Lienetr  [225,  226],  L.  Crombach  [172,  173,  174],  K.
            Ingenkamp [208, 209], G. Sax [259], К. Staneley и E. Hoppkins [263], E. Thorndike и E. Haggen
            [271] и др., а у нас – в трудовете на Г. Пирьов [116–119], Е. Герганов [32, 33], Г. Бижков [15,
            17], Е. Стоименова [125], Ф. Стоянова [126]  и др.
                 Интересни примери за добре съставени и за неподходящи въпроси за тестове, използвани
            в областта на физическото възпитание и спорта, са представени от J. Marrow и кол. [243].
                 Като цяло може да се обобщи, че мненията на авторите се консолидират около няколко ос-
            новни положения, свързани с положителните и отрицателните страни на основни групи въпроси.
                 Въпросите със свободен отговор обикновено се делят на два вида: въпроси с напълно сво-
            боден отговор, които изискват писмено и устно изложение, наричани най-често теми; и въп-
            роси с ограничена свобода, формулирани като инструкция.
                 Като положителни страни на въпросите с изцяло свободен отговор (тип есе, съчинение)
            в повечето случаи се посочват главно:
                  -  свободата  на  изложението,  която  позволява  на  тестираните  лица  самостоятелно и
                     творчески да оформят структурата и стила на изложението;
                  -  обучаващият ефект от приложението им и възможността тестираните лица (ученици,
                     студенти и др.) да мотивират и да аргументират своите виждания и схващания по даден
                     проблем или тема;
                  -  малкият брой въпроси, които може да имат различен обхват (определен брой дидак-
                     тически единици от една или няколко теми или тематични области).
                 Слабите страни на въпросите, предполагащи свободно описание, са:
                 -  невъзможността за пълно уеднаквяване на използваните правила, норми и критерии за
            оценка на отговорите, а оттам и субективизмът при оценяването на различните отговори (пъл-
            нота, точност, мотивираност и др.);
                  - свободното конструиране на отговорите изисква значително по-голям времеви интер-
                     вал за попълване;
                  -  силното затрудняване и удължаване във времето на процеса на проверяване и оценя-
                     ване, върху който влияят и допълнителни фактори като краснопис, правопис и др.





                                                           54
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61