Page 61 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 61

 тестове за учебни постижения: а. двигателни (моторни) постижения; б. сензорни пос-
                        тижения и в. психични постижения;
                      тестове за определяне на характеристиките на личността – потребности, интереси,
                        представи, характер и други (типология).
                 K. Leidz разглежда историческото развитие само в XX век, а периодизацията му съвпада с
            календарните десетилетия.
                 Периодизацията на R. Cohen има следния вид: 1. От Античността до XIX век; 2. XIX век; 3.
            XX век: 3.1. Оценяване на интелигентността – Binet–Simon; 3.2. Оценяване на личността; 3.3.
            Оценяване на психическите качества.
                 В края на XX век тези класификации стават основа за доразвиването и детайлизирането им
            в трудовете на L. Michel [238], R. Meily и A. Steingrüber [235], R. Brickenkapm [164], J. Popham
            [254–256] и др.
                 Като цяло в тях се запазват определените от R. Brickenkapm основни групи тестове, цити-
            рани по-долу, като същевременно вътре в тях се извършва преструктуриране на включените
            подгрупи.
                 Класификация на психологическите и педагогическите тестове
                 (цит. по R. Brickenkapm [164, p. 543])
                    1. Тестове за постижения
                      1.1. Тестове за развитие
                             1.1.1. Тестове за умствено развитие и готовност за постъпване в началното учи-
                                   лище
                             1.1.2. Тестове за развитие в останалите образователни степени
                             1.1.3. Тестове за интелигентност
                      1.2. Общи тестове за постижения
                      1.3. Училищни тестове
                              1.3.1. Тестове за конкретно учебно съдържание
                              1.3.2. Специални тестове за учебните постижения
                              1.3.3. Комплексни тестове за учебните постижения
                              1.3.4. Тестове за четене
                              1.3.5. Тестове за правопис
                              1.3.6. Тестове за смятане и математика
                              1.3.7. Други
                      1.4. Специализирани функционални тестове (психомоторни и др.)
                    2. Психометрични тестове за характеристиките на личността
                      2.1. Тестове за структурата на личността
                      2.2. Тестове за представите и интересите (ценностна система и др.)
                      2.3. Клинични тестове
                   3. Тестове за практическите умения
                      3.1. Тестове за формиращия опит
                      3.2. Тестове за вербално-тематичния опит
                      3.3. Тестове за мисленето (репродуктивно, творческо, аутистично, реалистично и др.)
                           и професионалната ориентация
                 Както подчертава R. Brickenkapm, класификацията включва различни по своята еднород-
            ност подгрупи. Като твърде хетерогенна той посочва групата на училищните тестове (респ. тес-
            товете за учебни постижения) [164].




                                                           59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66