Page 48 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 48

раните стилове на обучение, Edmodo, Capterra и др.; научното моделиране и работата с го-
            леми бази данни (knowledge discovery in database – KDD) и организацията на обучението чрез
            използване на оценяване въз основа на големи бази данни, фиг. 2, с. 54. [396]. Интересна и
            много актуална от гледна точка на разглежданата в тази е-монография проблематика е и пуб-
            ликацията на М. Крумова, 2020, свързана с възможностите за изграждане на дигитални ком-
            петенции в съвременното образователно пространство чрез съчетаване на новите инженерни
            технологии и иновации, познания по математика и статистика в съчетание с предизвикател-
            ствата на нашето съвремие и световната пандемия. В нея тя очертава съдържателната страна
            на информационно-комуникационната сфера (домейн), с. 51, фиг. 1; в табл. 1 и фиг. 2 разг-
            лежда необходимите нови дигитални компетенции; на фиг. 3 предлага графичното предста-
            вяне на функционалната връзка между учебните резултати и технологичните иновации; по-
            сочва евентуалните противоречия, възникващи от контрастните практики във и извън учеб-
            ните заведения, и посочва богата гама от източници за съществуващите съвременни между-
            народни теории и практики [397].
                 В заключение може да се обобщи, че тази световна тенденция на засилваща се дигитализа-
            ция в съвременното образователно пространство очертава и неговата обща външна рамка, в ко-
            ято понастоящем се развиват образованието, научноизследователската и научно-приложната
            дейност във физическото възпитание и спорта. За по-голяма яснота и лаконичност историята и
            актуалното  приложение  на  съвременните  информационно-комуникационни  технологии  при
            тестовия контрол на знанията, уменията, навиците и компетенциите в областта на физическото
            възпитание и спорта сме анализирали и в двете части на тази монография (вж. част I – гл. II, гл.
            V и част II – гл. VII, гл. VIII).


                                         2.4. ИСТОРИЯ НА ТЕСТОВЕТЕ
                     ВЪВ ФИЗИЧЕСКОТО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТА В БЪЛГАРИЯ

                 Приложението на тестовете и въвеждането на обективното оценяване, по-специално на
            външното оценяване, на учебните постижения у нас въобще и в частност  на  ст анд арт и -
            зиранит е  тестове  за  контрол  върху  знанията,  уменията  и  компетенциите  в  областта на
            физическото възпитание и спорта протича на фона на една твърде кратка история и респек-
            тивно липса на традиции при създаването, използването и администрирането им.
                 Първите научни публикации, третиращи теорията и практиката на тестовете у нас, датират
            от 30-те години на XX век. Те се свързват с името на Д. Кацаров, който издава редица статии
            за изпитната система, изпитите, тестовете и връзката между интелигентността и успеха от обу-
            чението. През 1939 г. проф. Д. Кацаров и неговият асистент, а по-късно професор и член-ко-
            респондент на БАН Г. Пирьов превеждат и адаптират стандартизирания вариант на теста на
            А. Binet и T. Simon в неговата станфордска ревизия. Следващата стандартизация и адаптация
            на тези тестове е осъществена от Г. Пирьов след прекъсване от около 40 години  – едва през
            1970  г.  По  данни  на  Г.  Бижков  през  периода  от  1944  г.  до  70-те  години  на миналия век
            почти липсват публикации относно теорията или практиката на дидактическите тестове. Обяс-
            ненията за това закъснение се съдържат в отрицателната оценка за тестовете в „Постановление
            за педагогическите извращения в СССР“ от 1936 г. Едва в средата на 70-те години на XX век
            започват да се появяват първите опити за създаване на тестове по отделни предмети, които
            обаче не са стандартизирани.
                 Първата  научна  разработка  в  тази  област  е  монографията  на  Е.  Герганов [32], а впос-
            ледствие и  разработеният  първи  дидактически  тест  по  български  език за IV клас на ЕСПУ.


                                                           46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53