Page 44 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 44

рителните характеристики на тестовете зависят от нормативните извадки и са валидни единс-
            твено за генералните съвкупности, за които последните са представителни. Те потвърждават
            за пореден път постулатите на класическия модел, този път в областта на контрола върху учеб-
            ните постижения в спортното образование и образованието по физическо възпитание.
                 60-те и 80-те години на XX век се характеризират с публикуването и широкото практичес-
            ко внедряване на редица емпирични методи за установяване на измерителните характеристики
            на дидактическите тестове в специализираната спортнопедагогическа литература в САЩ, Гер-
            мания, Великобритания и други страни като метода на J. Flanagan [200], на D. Wood [280] и др.
                 През  този  период  съдържанието  на  предмета  „Научноизследователски  методи
            (Research methods) в образованието в областта на физическата култура и спорта“ в САЩ,
            Канада, Япония, Германия и др. страни се обогатява, като наред с класическите методи за
            установяване на характеристиките на двигателните тестове се включват и теориите със съ-
            ответния им математико-статистически апарат за установяване на характеристиките на ди-
            дактическите тестове [193].
                 През 70-те години са публикувани редица значими трудове на W. Hughes и кол. [204], P.
            Nelson [245], D. Mood [242], C. Willgoose [278], H. Harrison [202], M. Harold [200], D. Mathews
            [232], C. Mayers [233], M. Parten [250], K. Staneley [263], E. Zeiger [282] и др., а от 80-те години
            до днешни дни – на L. Yanlong [281], H. Madsen [231], B. Johnson и J. Nelson [212], J. Marrow
            [243], T. Orlick [248], G. Cunnigham [175], C. Jensen[211], R.McGee [234], H. Huynh, [205], T.
            Baumgartner и кол. (претърпял 7 издания до 2002 г. – [229]), Т. Baumgartner и кол. (претърпял
            8 издания до 2006 г. – [157, 158]), J. Thomas [270] и др.
                 В този период се забелязва тенденция на все по-тясна специализация на тестовете, из-
            ползвани за контрол върху различни аспекти на психологическото тестиране, като се появя-
            ват и разработват различни стандартизирани тестове, като: теста за измерване на спортната
            увереност (TSCI), на стратегиите за представяне (TOPS), на многомерната скала за измер-
            ване на спортсменската ориентация (MSOS), на мотивите за занимания със спорт (PMQ) и
            др. [186, 190, 192, 197].
                 В средата и в края на миналия век в САЩ започва един продължителен и широко мащабен
            публичен  дебат  за  разработване  на  образователните  стандарти  на  училищното  образование
            (Academic Standards), в който отделните щати предлагат собствени модели, съобразени с наци-
            оналните образователни стандарти и със собствените образователни традиции. В разработва-
            нето им се включват на солидарен принцип преподавателите от учебните заведения, училищ-
            ните бордове, родителите, обществеността и бизнес средите на съответния щат.
                 Основните функции на образователните стандарти са:
                  1. Съдържателна (Content standards) – изяснява какво трябва да знаят и да могат да извър-
                     шват учениците при приключване на образователните степени (4-ти, 8-и и 12-и клас);
                  2. Стандарти за изпълнение (Performance standards) – изяснява как учениците трябва да
                     изявят способностите си да отговорят на стандарта;
                  3. Степен на овладяване (Proficiency standards) – изяснява колко добра трябва да е тяхната
                     подготовка.
                 Например моделът на щата Уисконсин е съобразен изцяло с рамката на националния об-
            разователен стандарт за съдържание и начин на проява (т. 1 и 2). В него обаче има няколко
            степени на овладяване на съответното учебно съдържание:
                   -  допустими образователни възможности;
                   -  ограничени образователни възможности;



                                                           42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49