Page 43 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 43

Впоследствие, почти 13 години по-късно, през 1953 г. K. Fox публикува резултатите от ап-
            робация на теста за знания на начинаещите в бадминтон жени от университета във Вашингтон.
            Оригиналният тест е съставен от 106 въпроса, разпределени по следния начин: 31 – анализ на
            техническото изпълнение на ударите; 41 – правилник и спортен резултат; 11 – тактика и страте-
            гия; 23 – терминология. Надеждността и валидността на теста са изчислени съобразно постула-
            тите  на  класическите  нормативни  тестове,  по-специално  на  „сплитхалф“  метода,  приложен
            върху данните от извадка от 124 студенти. Надеждността на теста е r = 0.87 ± 0.012 [185].
                 В специализираната литература открихме данни и за някои измерителни характеристики

            на първите тестове за знания по хокей. Така първият тест, създаден от D. Dietz и кол. през 1940
            г. и предназначен единствено за учащите се от 9-и до 12-и клас, по данни на самите автори
            разкрива възможности за много лесна актуализация при промяна в правилника на този спорт.
            Той може да се проведе за 30 min и е съставен от 77 тестови въпроса (с кратък свободен отговор,
            множествен избор и въпроси от типа вярно–невярно). Няма данни за валидността или надежд-
            ността на този тест [181].
                 През 1952 г. Е. Kelly и J. Brown публикуват данни от апробацията на друг тест по хокей,
            съставен от 106 въпроса, предназначен за педагози, специализиращи в областта на физическата
            култура и спорта. Надеждността и валидността на теста са  установени върху данните от из-
            вадка от 209 студенти. Установената надеждност е r =0.79 [214].
                 През 1953 г. I. Waglow и C. Rehhling публикуват тест от 100 въпроса (вярно–невярно) за
            контрол  на  знанията  на  студентите,  записани  в  учебните  курсове по  голф.  Доказателствата
            за валидността му се основават на факта, че въпросите са конструирани от съдържанието на
            съответното учебно ръководство. Надеждността му (r = 0.82) е изчислена въз основа на данните
            от нормативна група от 100 студенти,  а  оценката  на  учебните  постижения  е  разработена  с
            помощта на стандартните отклонения и Т-скалата [274].

                 През същата година  I.  Waglow и  F. Stephans публикуват тест за оценка на знанията по
            софтбол на учениците от колежите, състоящ се от 60 въпроса от типа вярно–невярно, 25 въп-
            роса за частично попълване и 10 въпроса със свободен отговор. Надеждността му (r = 0.78) е
            установена върху 115 случая. За изчисляване на коефициентите на трудност и дискриминация
            е използван методът на Flanagan, по-точно делене на подгрупите чрез 27 персентил, а оценката
            на резултатите се извършва чрез Т-скала [275].
                 През 1956 г. H. Hennis публикува група от тестове за оценка на знанията по баскетбол, во-
            лейбол, бадминтон, хокей, софтбол и тенис на студентите от Женския колеж към Университета
            на Северна Каролина в Грийнсбъро. Всички тестове първоначално са съставени от въпроси с 4
            избираеми отговора и са апробирани в общо 97 щатски колежа. Обемът на нормативните из-
            вадки на изследването варира от 208 тестирани по бадминтон до 2291 по тенис.
                 Надеждността им варира от 0.72 по бадминтон до 0.81 по софтбол. Вследствие на апроба-

            цията са създадени общо 7 варианта на т.нар. композиционни тестове (survey tests), обединя-
            ващи тестови въпроси в отделни групи спортове [203]. Фактически с това изследване в средата
            на миналия век в САЩ се поставя началото на по-мащабните по своя характер педагогически
            изследвания, свързани със стандартизацията на дидактическите тестове за контрол върху учеб-
            ните постижения в образованието по физическо възпитание и спорт. Изследванията на цити-
            раните автори и резултатите от апробацията на тестовете се съгласуват много добре с основ-
            ните предположения и ограничения на класическата теория на тестовете, а именно, че изме-




                                                           41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48