Page 38 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 38

използването на стандартизирани (нормативни) тестове за оценка на учебните постижения като
            критерий за ефективността на системата на щатско или на регионално равнище.
                 Законодателните власти на щатите Калифорния, Пенсилвания и Мичиган са сред първите,
            които предприемат законодателни действия по задължителното въвеждане на ежегодното тес-
            тиране на умственото развитие и учебните постижения във всички степени на образованието.
            Калифорнийската програма за тестиране (California Assessment Programm – CAP), която стар-
            тира от 1961 г., включва тестиране на учебните постижения по определени предмети и търси
            зависимости между тях и редица социално-икономически фактори. В същото време на нацио-
            нално равнище в САЩ стартират няколко програми, сред които са Комисията за приемните
            изпити в колежите (College Entrance Examination Board), а по-късно и националната програма

            за изпитите (National Teacher Examination), американската програма за получаване на стипен-
            дии (National Merit Scholarship Programm), националната програма за тестиране на колежите и
            първата програма „Талант“ (Project Talan). С тези програми се провеждат мащабни многого-
            дишни изследвания. Например по програмата „Талант“ на J. Flanegan са тестирани с общо 28
            теста за способности и постижения 440 000 ученици от 9-и до 12-и клас от общо 1353 общест-
            вени и частни училища [17].
                 През 70-те и 90-те години на XX век се появяват редица съвременни теории на тестовете
            (критериално-ориентирани, компютърно-адаптивни и др.). През този период в западноевропей-
            ските страни, САЩ, Канада и Япония протичат процесите на държавно регулиране и финан-
            сово обезпечаване  на  редица  национални  програми  за тестиране на  умственото  развитие и
            учебните постижения в образованието. Създават се специализирани звена и институти, адми-
            нистриращи провеждането на стандартизираните тестове за завършване на различните степени
            на образование, за прием в училищата, колежите и университетите, за професионално ориен-
            тиране и кариерно развитие. В тези звена, центрове и научноизследователски институти се
            подготвят и се създават националните стандарти за тестиране (Стандарт за образователните и
            психологическите тестове в САЩ от 1974 г. и др.). Например във Великобритания национал-
            ните стандарти  се  приемат  и  се  утвърждават  от  Обединения  съвет  по  квалификация  (Joint
            Council for Qualification – JCQ), в САЩ – от националната програма за тестиране на прогреса в
            образованието (National Assessment of Educational Progress – NAEP) и т.н.
                 Независимо от протичащите процеси на държавно регулиране и субсидиране на редица

            регионални и национални програми за обективно оценяване с помощта на стандартизирани
            тестове и въпреки отбелязания значителен напредък в теоретично, методично и организацион-
            но естество, употребата на тестовете в образованието продължава да фокусира общественото
            внимание и да предизвиква остри диспути, свързани с етичните и обществено-правните норми
                                     22
            в редица развити страни .
                 Като цяло обаче според Г. Бижков „еуфорията“ от използването на тестовете, характерна
            за 20-те години на века, се заменя с рационалното им приложение и конструктивната ревизия
            на  методиките  за  отстраняване  на  възникващите при използването им проблеми от теоре-
            тично, методично или правнонормативно естество [15].

            22  Известни са  редица правни спорове, свързани с  нарушаване на  човешките права,  по  които  съдебните
              щатски  или  федерални власти  са  се  произнасяли в  САЩ.  В  резултат  на  това  през  1974  и 1976  г.  са
              въведени поправки в Семейния кодекс за образованието, известни като Buckley Amendmen (1976), с които
              се забранява използването на събраната лична информация и нейното разпространение към  трети лица,
              публично обсъждане на постигнатите резултати от тестовете и всички други действия, които биха могли
              да засегнат личната свобода и достойнство.


                                                           36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43