Page 40 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 40

заедно с TOEFL, TOEIC, PTE:A и OPI/OPIc. В днешни дни IELTS се администрира съвместно
            от Британския съвет, IDP, IELTS Australia и Cambridge English Language Assessment.
                 Разработват се стандартизирани тестове и в областта на психологическите, социологическите
            и други сфери, свързани с физическото възпитание и спорта (вж. гл. II.2.9, VI.6.2, VII и VIII).
                 В същото време новите технологии от средство за комуникация се превръщат в нов тип
            виртуална учебна среда, в която и обучаващи, и обучавани могат въз основа на провеждано
            в реално време периодично тестиране и сравняване на постигнатите резултати с международно
            възприетите норми, критерии и стандарти да получат допълнителна мотивация за самоусъвър-
            шенстване, за развитие на творческото мислене и за повишаване на квалификацията или за
            усъвършенстване на прилаганите методики за обучение.


                            2.3. ИСТОРИЯ НА ТЕСТОВЕТЕ В ОБРАЗОВАНИЕТО
                       ПО ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТ В САЩ, КАНАДА
                                       И НЯКОИ ЕВРОПЕЙСКИ СТРАНИ

                 Историческото развитие на теорията и практиката на дидактическото тестиране показва
            недвусмислено, че в развитите западни демокрации има утвърдени традиции и богата дългого-
            дишна практика. Затова насочихме изследователския си интерес към проучване на литератур-
            ните и информационни източници, свързани с теорията и практиката на създаването и прила-
            гането на дидактическите тестове в образованието по физическо възпитание и спорт в тези
            страни.  Основната  идея  на това  проучване  е  да  създадем  систематизирана  информационна
            банка от специализирана литература, която да подпомогне българските спортни педагози при
            създаването и поетапното внедряване на стандартизираните дидактически тестове за контрол
            върху учебните постижения в областта на физическото възпитание и спортното образование в
            българската образователна система.
                 Първата публикация, свързана с използването на тестове в спортното образование, която
            открихме при литературното проучване, е в учебника по баскетбол на J. Iliss [271], последвана
            от публикации за използване на тестове в други спортове: плуване и бадминтон – G. Scott  [260,
            261], хокей – D. Dietz [181] и др.
                 Тестът на G. Scott за контрол върху учебните постижения на учениците от началното учи-
            лище и за оценка на техните знания е съставен от 30 въпроса с множествени отговори и 26
            въпроса от типа вярно–невярно. Надеждността му, установена върху 100 резултата, е r = 0.888.
            Вторият вариант на теста, предназначен за ученици от средната училищна степен, е съставен
            от 22 въпроса с множествен избор и 36 въпроса от типа вярно–невярно. Неговата надеждност
            също е установена върху данните от апробацията на 100 ученици (r = 0.867). И двата варианта
            на теста са утвърдени за практическо приложение в училищата от научния комитет към Асо-
            циацията по физическо образование на жените в САЩ [260]. Една година по-късно G. Scott
            публикува данните от апробацията на тест за оценка на знанията по бадминтон. Въз основа на
            проведената апробация и получените резултати изследователски колектив под негово ръко-
            водството доразвива теста, като прави опит за съчетаване на контрола върху знанията на тес-
            тираните лица (колежанки) и техните технически умения и спортни резултати. Оригиналният
            окончателен тест съдържа 47 въпроса с множествени отговори и 33 въпроса от типа вярно–
            невярно. Надеждността, установена от избраните на случаен принцип 100 резултата на първата
            група от въпроси, е r = 0.72, а на втората – r = 0.79. Скалата за оценка е разработена след
            повторна апробация върху 350 колежанки – активни състезателки по бадминтон [232].
                 Първото комплексно научно изследване на измерителните характеристики на дидактически
            тестове  в  образованието  по  физическо  възпитание  и  спорт  е  докторската  дисертация  на  Е.


                                                           38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45