Page 40 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 40
заедно с TOEFL, TOEIC, PTE:A и OPI/OPIc. В днешни дни IELTS се администрира съвместно
от Британския съвет, IDP, IELTS Australia и Cambridge English Language Assessment.
Разработват се стандартизирани тестове и в областта на психологическите, социологическите
и други сфери, свързани с физическото възпитание и спорта (вж. гл. II.2.9, VI.6.2, VII и VIII).
В същото време новите технологии от средство за комуникация се превръщат в нов тип
виртуална учебна среда, в която и обучаващи, и обучавани могат въз основа на провеждано
в реално време периодично тестиране и сравняване на постигнатите резултати с международно
възприетите норми, критерии и стандарти да получат допълнителна мотивация за самоусъвър-
шенстване, за развитие на творческото мислене и за повишаване на квалификацията или за
усъвършенстване на прилаганите методики за обучение.
2.3. ИСТОРИЯ НА ТЕСТОВЕТЕ В ОБРАЗОВАНИЕТО
ПО ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТ В САЩ, КАНАДА
И НЯКОИ ЕВРОПЕЙСКИ СТРАНИ
Историческото развитие на теорията и практиката на дидактическото тестиране показва
недвусмислено, че в развитите западни демокрации има утвърдени традиции и богата дългого-
дишна практика. Затова насочихме изследователския си интерес към проучване на литератур-
ните и информационни източници, свързани с теорията и практиката на създаването и прила-
гането на дидактическите тестове в образованието по физическо възпитание и спорт в тези
страни. Основната идея на това проучване е да създадем систематизирана информационна
банка от специализирана литература, която да подпомогне българските спортни педагози при
създаването и поетапното внедряване на стандартизираните дидактически тестове за контрол
върху учебните постижения в областта на физическото възпитание и спортното образование в
българската образователна система.
Първата публикация, свързана с използването на тестове в спортното образование, която
открихме при литературното проучване, е в учебника по баскетбол на J. Iliss [271], последвана
от публикации за използване на тестове в други спортове: плуване и бадминтон – G. Scott [260,
261], хокей – D. Dietz [181] и др.
Тестът на G. Scott за контрол върху учебните постижения на учениците от началното учи-
лище и за оценка на техните знания е съставен от 30 въпроса с множествени отговори и 26
въпроса от типа вярно–невярно. Надеждността му, установена върху 100 резултата, е r = 0.888.
Вторият вариант на теста, предназначен за ученици от средната училищна степен, е съставен
от 22 въпроса с множествен избор и 36 въпроса от типа вярно–невярно. Неговата надеждност
също е установена върху данните от апробацията на 100 ученици (r = 0.867). И двата варианта
на теста са утвърдени за практическо приложение в училищата от научния комитет към Асо-
циацията по физическо образование на жените в САЩ [260]. Една година по-късно G. Scott
публикува данните от апробацията на тест за оценка на знанията по бадминтон. Въз основа на
проведената апробация и получените резултати изследователски колектив под негово ръко-
водството доразвива теста, като прави опит за съчетаване на контрола върху знанията на тес-
тираните лица (колежанки) и техните технически умения и спортни резултати. Оригиналният
окончателен тест съдържа 47 въпроса с множествени отговори и 33 въпроса от типа вярно–
невярно. Надеждността, установена от избраните на случаен принцип 100 резултата на първата
група от въпроси, е r = 0.72, а на втората – r = 0.79. Скалата за оценка е разработена след
повторна апробация върху 350 колежанки – активни състезателки по бадминтон [232].
Първото комплексно научно изследване на измерителните характеристики на дидактически
тестове в образованието по физическо възпитание и спорт е докторската дисертация на Е.
38