Page 39 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 39

След  настъпилите  през  90-те  години  на  XX  век  обществено-политически промени в
            страните от бившия социалистически лагер и в бившия СССР започват да се появяват първите
            теоретични и методични разработки в областта на когнитивната психология, педагогиката и в
            частност в дидактическото тестиране.
                 Процесите на световна глобализация от средата и края на XX век засягат също научноизс-
            ледователските и административно-управленските аспекти на педагогическото тестиране. Из-
            мерването на учебните постижения интегрира дейността на все по-голям брой национални и
            международни научни  организации,  които осъществяват мащабни  интернационални сравни-
            телни изследвания и тестирания, разработват стандарти за интерпретация и оценка на постигна-
            тите резултати. Типичен пример за подобна мащабна научна дейност, по данни на Г. Бижков, са
            осъществените проучвания от Международната асоциация за оценка на резултатите от обуче-
            нието (International Аssociation for the Evaluation of Educational Achievement – IЕA). От създава-
            нето си до днес Асоциацията е провела повече от 20 международни сравнителни научни изслед-
            вания за постиженията на учениците по различни изучавани дисциплини [17].
                 Активното внедряване на новите технологии и комуникационни средства в края на мина-
            лия и в началото на новия век изменя характера на научноизследователската дейност като цяло
            и  в  частност  на  дейността  по  провеждането  и  администрирането на обективното оценяване
            на учебните постижения с помощта на тестове.
                 Интегрираните действия на редица национални и международни научни центрове и инс-
            титути, фондации, неправителствени и правителствени организации и частния бизнес разши-
            ряват кръга от възможности за непосредствен международен обмен на информация в условията
            на една все по-ясно очертана правнонормативна рамка, разгледаната в гл. I.1.1.
                 В интернет пространството функционират уебстраниците на редица педагогически  и  на-
            учноизследователски  центрове  за  компютърно  тестиране  на  учебните  постижения,  които
            дават възможност процесът да се реализира в различни области на познанието в реално време
            и от различни точки на света. Като следствие на това се създава нов тип организация и меж-
            дународно администриране на самия процес на тестиране, а получаването на обективна оценка
            на учебните постижения съобразно възприетите стандарти се превръща в явление с глоба-
            лен  социален ефект, което намира своето специфично приложение както в образователните
            системи на отделните страни, така и в редица други сфери на човешката дейност (професио-
            нална квалификация, професионална реализация и др.).
                 Задълбочава се и тенденцията на все по-тясна специализация при тестирането в областта
            на  педагогиката,  психологията,  социологията  и  маркетинговите  проучвания  съобразно спе-
            цификата на областите им на приложение.
                 Типичен пример за задълбочаващата се специализация в определени области на онлайн
            обучението, а оттам и на измерването и оценяването, чрез стандартизирани тестове в уеб-
            базираното виртуално пространство е обучението и сертифицирането в наши дни на учебните
            постижения по английски език чрез тестовете IELTS.
                 Понастоящем това обучение и тестиране, базирано на една учебна платформа, вече са про-
            вежда под формата на отделни онлайн модули и уебинари, които са специализирани както по
            отношение на различните езикови умения (четене, писане на научни трудове и разговор), така
            и на модулите, предназначение за обучение и оценяване на знанията, необходими за потреби-
            телите на системата нива (обучение в университети, заемане на работни позиции и др. [389].
                 В  заб.  под  черта  наименованието  му  представлява  абревиатура,  получена  от  първите
            букви на неговите дескриптори – Международна, Английски, Обучение, Тестова, Система –
            IELTS. Създаден през 1989 г., IELTS е един от основните тестове по английски език в света


                                                           37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44