Page 39 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 39
След настъпилите през 90-те години на XX век обществено-политически промени в
страните от бившия социалистически лагер и в бившия СССР започват да се появяват първите
теоретични и методични разработки в областта на когнитивната психология, педагогиката и в
частност в дидактическото тестиране.
Процесите на световна глобализация от средата и края на XX век засягат също научноизс-
ледователските и административно-управленските аспекти на педагогическото тестиране. Из-
мерването на учебните постижения интегрира дейността на все по-голям брой национални и
международни научни организации, които осъществяват мащабни интернационални сравни-
телни изследвания и тестирания, разработват стандарти за интерпретация и оценка на постигна-
тите резултати. Типичен пример за подобна мащабна научна дейност, по данни на Г. Бижков, са
осъществените проучвания от Международната асоциация за оценка на резултатите от обуче-
нието (International Аssociation for the Evaluation of Educational Achievement – IЕA). От създава-
нето си до днес Асоциацията е провела повече от 20 международни сравнителни научни изслед-
вания за постиженията на учениците по различни изучавани дисциплини [17].
Активното внедряване на новите технологии и комуникационни средства в края на мина-
лия и в началото на новия век изменя характера на научноизследователската дейност като цяло
и в частност на дейността по провеждането и администрирането на обективното оценяване
на учебните постижения с помощта на тестове.
Интегрираните действия на редица национални и международни научни центрове и инс-
титути, фондации, неправителствени и правителствени организации и частния бизнес разши-
ряват кръга от възможности за непосредствен международен обмен на информация в условията
на една все по-ясно очертана правнонормативна рамка, разгледаната в гл. I.1.1.
В интернет пространството функционират уебстраниците на редица педагогически и на-
учноизследователски центрове за компютърно тестиране на учебните постижения, които
дават възможност процесът да се реализира в различни области на познанието в реално време
и от различни точки на света. Като следствие на това се създава нов тип организация и меж-
дународно администриране на самия процес на тестиране, а получаването на обективна оценка
на учебните постижения съобразно възприетите стандарти се превръща в явление с глоба-
лен социален ефект, което намира своето специфично приложение както в образователните
системи на отделните страни, така и в редица други сфери на човешката дейност (професио-
нална квалификация, професионална реализация и др.).
Задълбочава се и тенденцията на все по-тясна специализация при тестирането в областта
на педагогиката, психологията, социологията и маркетинговите проучвания съобразно спе-
цификата на областите им на приложение.
Типичен пример за задълбочаващата се специализация в определени области на онлайн
обучението, а оттам и на измерването и оценяването, чрез стандартизирани тестове в уеб-
базираното виртуално пространство е обучението и сертифицирането в наши дни на учебните
постижения по английски език чрез тестовете IELTS.
Понастоящем това обучение и тестиране, базирано на една учебна платформа, вече са про-
вежда под формата на отделни онлайн модули и уебинари, които са специализирани както по
отношение на различните езикови умения (четене, писане на научни трудове и разговор), така
и на модулите, предназначение за обучение и оценяване на знанията, необходими за потреби-
телите на системата нива (обучение в университети, заемане на работни позиции и др. [389].
В заб. под черта наименованието му представлява абревиатура, получена от първите
букви на неговите дескриптори – Международна, Английски, Обучение, Тестова, Система –
IELTS. Създаден през 1989 г., IELTS е един от основните тестове по английски език в света
37