Page 34 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 34

18
            Тематичният аперцептивен тест (ТАТ) ; тестовете за изследване реакциите на фрустрация
            и др.; тестовете за измерване и оценка на отделните характеристики на вниманието (устой-
            чивост, интензивност, съсредоточеност, гъвкавост, разпределение, обем и др.); тестовете
            за оценка на мисловните процеси (операции, протичане, качества, видове мислене); тесто-
            вете за изследване на  паметта,  видовете памет  (непосредствена, опосредствана,  асоциа-
            тивна и др.); тестовете за оценка на емоционалния статус на личността и проявите на емо-
            циите (външни, вътрешни и др.) [305].
                 През  първата  половина  на  XX  век  прилагането  на  тестовете  разширява чувствително
            своя географски обхват. Тестови батерии започват да се прилагат в редица западноевропейски
            страни (Германия, Швейцария, Белгия и др.). От този период датира и приложението им в Япо-
            ния,  където  по-късно,  през  1967  г.,  е  създаден  и  Национален  научен  център  за  тестове
            (Educational Test Research Institute – ERTI) [17]. Очертават се две тенденции и в психологичес-
            кото тестиране – разширяване на обхвата им (появява се социалнопсихологическото тестиране
                                19
            или социометрията ) и се задълбочава специализацията им.
                 През  1938 г.  L. Thurstone, въз  основа на  проведените  от  него  тестирания, формулира  и
            своето виждане за интелигентността, което е равно отдалечено от еднофакторната теория на
            Ch. Spearman и теорията на Е. Thorndike. Той диференцира  няколко  основни  умствени  спо-
            собности  –  компоненти  на  интелигентността, а именно: да се пресмята бързо и точно; вер-
            бални, измервани с буквени тестове; свобода на връзки между думите, измервана за определено
            време; да се визуализират обекти при тяхната ротация или когато са част от фигури; да се за-
            помнят обекти; разсъждения и за бързото откриване на детайли.
                 Широката и почти еуфорична употреба на тестовете в психологията и в педагогиката в

            началото на XX век   20  поставя на дневен ред редица дискусионни въпроси за положителните и
            отрицателните последствия от тяхната масова употреба в редица европейски страни, САЩ и в
            бившия СССР.
                 Широк отрицателен отзвук в САЩ предизвикват случаите на злоупотреба с получената
            чрез тестове лична информация за семействата на студентите и учениците,  които  нарушават
            личната свобода. Твърде поляризирани са и обществените дискусии, свързани със защита на
            правата на личността, когато въз основа на тестовете за умствено развитие се решават въпроси,
            отнасящи се до приема на учениците в началната училищна степен или ориентацията им към
            специализирана подготовка, класирането в университетите и особено заемането на определени
            административни  длъжности.  Силно  критично  отношение  се  разгръща  и  спрямо ограниче-
            ните възможности на тестовете за селекция и работа с надарените деца, срещу някои дискри-
            минационни практики с малцинствата при използването на тестовете и др. Изходът от тези
            дебати в голяма степен предопределя съществените различия в по-нататъшното историческо

            18  ТАТ като проективен метод се използва за обясняване на онези особености на личността, които се проя-
              вяват в социалната среда и в социалните отношения (особености на позицията на личността към действи-
              телността: особености на  интерперсоналните връзки на личността; тенденциите  в  поведението на  лич-
              ността; начините ѝ на действие и/или начини на организация на едно действие; особености на практичес-
              кото мислене, начини за решаване на жизнените задачи и нейната динамична страна – ритъм на нейната
              дейност, емоционална стабилност или лабилност и реактивност.
            19  Социометрията, т.е. науката за изучаване на междуличностните и междугруповите отношения (спонтан-
              ните индивидуални отношения между членовете на дадена група или членовете на няколко групи), която
              граничи със социалната психология и социологията.  Социометричните методи започват да се разработ-
              ват от румънския учен J. Moreno, работил във Виенския университет през 1932 г. [305].
            20  По данни на В. Аванесов през 1928 г. е имало около 1300 теста и само за 1 година са получени над 30 млн.
              резултата [15].


                                                           32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39