Page 29 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 29

моментното или потенциалното състояние на изследвания признак“ [19]. Според Я. Брогли,
            1992, тестът е „всяка естествена ситуация или изкуствено конструирана задача, на която спор-
            тистът трябва да реагира по определени правила“ [25, с. 91]. М. Бъчваров, 2002, определя теста
            като „изпитание, контрол, изследване на спортни, психически, физически или вътрешнофун-
            кционални способности на организма на спортиста за нуждите на подбора, на спортното раз-
            витие, оптимизирането и управлението на тренираността. Те могат да бъдат двигателни (за
            оценка на двигателните качества и дейности), мисловни (решаване на смислови задачи), сен-
            зорни (установяване на реакциите на светлина, звук и др.“ [27, 28, 29].
                 В. Бачев и М. Галов,  2004,  и  В.  Бачев,  2011 и 2019,  разглеждат  понятието  „тест“  като
            „специализирано и стандартизирано двигателно упражнение или друго изискване, от изпълне-
            нието на което, чрез получените резултати, съдим за състоянието на двигателните качества и
            способности на човека в момента или в перспектива“, а процесът на изследване на латентните
            качества и тяхното определяне – „тестуване“ [10, 12, 337].
                 Цитираните по-горе определения също не разкриват еднозначно съдържанието на поня-
            тията тест и тестиране (тестуване). Като цяло те по-скоро потвърждават направената през 1992
            г. от Я. Брогли констатация, че „са толкова всеобхватни и комплицирани, колкото са неосо-
            бено ясни“ [25]. При уточняването на същността на това понятие, в контекста на теорията и
            управлението на тренировъчния процес и по-специално на изграждането на неговата подсис-
            тема контрол върху факторите на спортното постижение, Я. Брогли, 2012 г., намира „като по-
            целенасочено  и  по-действено“  следното  определение:  под  понятието  тест  да  се  разбира  –
            „всяка естествена ситуация или изкуствено конструирана задача, на която спортистът трябва
            да реагира по определен начин“. Както самият автор отбелязва по-нататък в своята моногра-
            фия, „тестът е това средство, чрез което поставеният в определена ситуация спортист изявява
            състоянието на своите функции“ и това е валидно „както за неговото външно поведение, така
            и за вътрешните му реакции, свързани с решаването на определени стимули и задачи“. С други
            думи, тестът се отнася до измерване на признаците, носещи информация за функциите на
            спортистите. Очевидно е, че в случая авторът внася това съществено уточнение на понятието
            тест и измерваните чрез него признаци, за да може да го разграничи от другите признаци, ко-
            ито носят информация предимно за субстанцията и структурата на спортистите и също
            представляват фактори на спортното постижение. В този смисъл тестът не се отнася до измер-
            ване на признаците, носещи информация за субстанцията и структурата на спортистите, които
            могат да се измерват като явни признаци. За разлика от тях измерените чрез тест (тестуване)
            признаци представляват латентни променливи величини [338].
                  От своя страна измерваните при един тестов контрол величини могат да бъдат класи-
            фицирани по различен начин. Съобразно използваните при измерването им вид скали те мо-
            гат да бъдат разгледани като качествени или количествени. Дотолкова, доколкото при при-
            лагането на един тест може да се получи информация за няколко признака, а това на практика
            изисква изясняването на понятия като валидност, надеждност и други техни качества, свър-
            зани с измерителните характеристики на тестовия контрол върху постижения, за по-голяма
            яснота в изложението, всички тези понятия и проблемите, свързани с тях при приложението
            им сферата на физическото възпитание и спорта, са разгледани в два плана (теоретичен и
            приложно-практически) и са описани по-долу в две относително самостоятелни части на нас-
            тоящата монография.
                 Въпреки терминологичното разнообразие в различните определения, разгледани по-горе,
            може да се обобщи, че развитието на теорията и методиката на тестовете налага приоритетното




                                                           27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34