Page 27 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 27

ГЛАВА II. ТЕСТИРАНЕ

                               2.1. ПОНЯТИЕН АПАРАТ – ТЕСТ, ТЕСТИРАНЕ

                 Според Българския тълковен речник понятието „тест“ означава: „1. Система от въпроси,
            чрез които се определят, измерват интелигентността, умствените способности на някого или
            подготовката му, придобитите знания или умения в дадена област; 2. разш. Изпит, проверка
            (англ.)“ [5]. Широкият смисъл на понятието тест се използва като синоним на всякакъв вид
            изпити, проверка и оценка, изследване или метод на изследване на различни аспекти от човеш-
            ката дейност (психологическа, педагогическа, двигателно-моторна и др.), както и за обознача-
            ване на измерване на характеристиките на различни системи (компютри, двигатели и др.) и
            инженерни или архитектурни конструкции, проверка на хипотези, контрол на качеството на
            дадена продукция и др. Очевидно това определение е твърде многозначно.
                 Смята  се,  че  употребата  на  понятието  „тест“  в  хуманитарните  науки  е  въведено  за
            първи път от Sir Francis Galton, който създава през 1884 г. в Лондон първата лаборатория
            за измерване на някои физически качества на човека и използва за първи път корелацион-
            ния анализ за установяване на степента на зависимост между отделни двигателни качества.
            Впоследствие опитите за конкретизиране и дефиниране на понятието „тест“ в рамките на
            конкретна област на приложението им не водят до неговото изясняване или до консолиди-
            ране на мненията.
                 До подобна констатация за многозначното и твърде противоречиво тълкуване на поняти-
            ето „тест“ стигат специалистите и от други области като:
                  -  математическа  статистика  и  теория  на  тестовете  –  D.  Thissen,  H.  Wainer [269]; L.
                     Crocker, J. Algina [171]; К. Klauer [216, 217] и др.;
                  -  педагогика,  социология  и  психология  –  Г.  Бижков  [15,  17];  В.  Аванесов [145]; S.
                     Lаmnek [220, 221]; G. Sax [359]; C. Garrison, R. Magoon [191]; R. Brick- enkamp [164].
                     За  да  подкрепи  своята  констатация  по  отношение  на  дефинициите на понятието
                     „тест“ в педагогическата литература, Г. Бижков [15, 17] цитира в трудовете си опреде-
                     ленията на редица автори като R. Ebel, K.-H. Ingekamp, А. Reber и др.
                 В българската специализирана литература е прието тестовете, с чиято помощ се проверя-
            ват и се оценяват  учебните постижения, да се наричат педагогически или дидактически.
                 В английската литература те са познати като тестове за постижения (Academic Achievement
            Test), в немската литература – като училищни или педагогически (Schulleistungstests, Schulltst,
            Pädagogischer Test), във френската литература  –  като  метод на тестиране  (Methode  de  Tests),
            а  в руската литература  –  като „объективные тесты“, „тесты достижения“ и др.
                 Както за тестовете по принцип, така и за дидактическите тестове в частност няма едно
            общовалидно и общоприето определение. Като цяло в литературата е налице голямо разнооб-
            разие от определения на дидактическите тестове, които съществено се различават в съдържа-
            телно и в стилово отношение.
                 Според K.-H. Ingekamp, 1963, тестовете са „методи на педагогическата диагностика, с чи-
            ято помощ се измерват по възможност сравнимо, обективно, надеждно и валидно предпостав-
            ките и/или резултатите от ученето, които се оценяват, интерпретират и използват от учителя
            или възпитателя в педагогическия процес“. Според E. Thorndike и Е. Haggen, 1969, дидакти-
            ческият тест е „тест, проектиран да изяви какво се е научил да прави индивидът в резултат на
            планиран и вече придобит опит или тренировка“. Според V. Noll, D. Scannell дидактическият
            тест е „процедура или измерителен инструмент, обикновено хартиен или моливен (paper  and
            pencil test), който се използва за измерване на  ученическия прогрес в достигането на целите


                                                           25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32