Page 26 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 26

Сравнимостта на постигнатите резултати чрез трансформация е възможна и необходима
            например тогава, когато, за да се вземат конкретни управленски решения и да стане възможно
            коректното сравняване на резултатите от два или повече теста, се налага да се търсят и устано-
            вяват взаимовръзки между постигнатите оценки от всеки един от двата теста, или тогава, когато,
            за да се установят зависимостите и да се оцени конструктивната надеждност и другите измери-
            телни характеристики на един сложен тест, съставен от няколко отделни скали, се налага да се
            оцени надеждността на всяка една съставна негова скала поотделно и на целия тест като цяло.
            Методиките и добрите практики при прилагането на съответния математикo-статистически и
            софтуерен апарат са разгледани в гл. VIII.
                 Друга основна характеристика на дидактическите тестове е нравствеността на съдържани-
            ето им (Testfairness), която трябва да гарантира равни шансове на всички тестирани да разкрият
            учебните си постижения в изучаваната област (или области), а това означава, че въпросите и
            задачите трябва да са съпоставими с преподаваното учебно съдържание. За тази характерис-
            тика до момента няма създадени количествени критерии, но в исторически план са се офор-
            мили някои основни концепции, които жалонират принципните подходи при създаването и
            използването на тестовете. Така според възникналата в края на 60-те години на XX век в САЩ
            концепция  за  идентичността  един  тест  трябва  да  се  прилага  само върху лица със същата
            културно-историческа, народностна, етническа и национална идентичност, каквато е и на ли-
            цата, при които е създаден съответният тест. Отнесен към дидактическите тестове в областта
            на физическата култура и спорта, както вече бе споменато, означава, че за да се спази принци-
            път на идентичността при създаването на тестовете, трябва да се имат предвид не само дости-
            женията на българската система за физическа култура и спорт и изучаваното  учебно съдър-
            жание в конкретна област на познанието, но и националните културно-исторически особености
            и традиции.
                 Една друга измерителна характеристика на измерването с тестовете е тяхната икономич-
            ност. Икономичността се отнася до финансовите и другите разходи, необходими за масовото
            им провеждане и администриране. Разходите за провеждането им са свързани както с тяхната
            предварителна подготовка (вкл. апробация и размножаване на окончателните варианти) и осъ-
            ществяване, така и с оценяването им. Един от критериите за икономичността на дидактичес-
            ките тестове е и техният времеви бюджет, включващ времето, необходимо за подготовка, за
            провеждане и за оценяване на резултатите. Когато тестовете са изградени въз основа на някои
            от моделите от теорията на положителния отговор и/или са стандартизирани, е значително по-
            лесно да се ползват съвременните иновационни технологии (аудио-, DVD и други компютърни
            техники и софтуерни продукти) при провеждането им, което значително повишава икономич-
            ността и ефективността им.
                 Стремежът към повишаване на икономичността на един тест за сметка на времето за него-
            вото провеждане е пряко свързан с броя на съдържащите се в него въпроси, а броят им, от своя
            страна, влияе върху неговата надеждност. Това противоречие предполага при предварителната
            апробация на тестовете да се намери балансирано решение на тази трудна, оптимизационна по
            своя характер задача. Върху времевия бюджет за провеждането на тестовете влияят същест-
            вено и тяхната структура, т.е. типологията на въпросите и задачите (с избираем или със свобо-
            ден отговор и др.), и начините за тяхното групиране (в скали на теста, съобразно изучаваната
            сфера и/или проблематика и съобразно техния вид – с открити и/или дихотомни или множест-
            вени отговори и др.).





                                                           24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31