Page 21 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 21

По принцип оценяването и крайният резултат от този процес – оценката, се свързват с
            образованието и обучението, независимо че те са атрибут и присъщи на всяка една сложна ве-
            роятностна система и по-точно на нейната контролираща подсистема.
                 Обект на оценка с помощта на дидактически тестове, в най-общия случай, може да бъдат
            различни процеси, ситуации, знания (пасивни и активни), умения и навици, компетенции и т.н.
            Спецификата на обекта, подлежащ на оценка, оказва съществено влияние върху технологията
            на  нейното  осъществяване.  С  други  думи,  както  вече  бе  споменато,  съществува  обективна
            връзка между това какво оценяваме, как го оценяваме и в каква форма представяме крайните
            резултати.
                 Учебният и учебно-тренировъчният процес в сферата на физическото възпитание и спорта
            имат своя специфика,  която ги  отличава от  останалите научни дисциплини и познавателни
            сфери. Специфичните особености и закономерности на  учебния  процес по физическо  възпи-
            тание  и  спорт  обуславят  възникването  на различен тип трудности, които обучаваните и обу-
            чаващите трябва да преодоляват. Тези трудности може да се групират в три основни фактора:
            вегетативен, моторен и мисловен (интелектуален).
                 И докато проблемите, свързани със специфичните изисквания към измерването и оценя-
            ването с тестове върху първите два фактора (вегетативен, моторен), са разработени в значи-
            телно по-висока степен в спортнопедагогическата литература у нас, то проблемът за контрола
            върху третия фактор (учебните постижения и компетенциите ) е все още частично застъ-
            пен в ограничен брой публикации.
                 Ето защо различията в технологията на оценяването, произтичащи от спецификата на оце-
            нявания обект, а оттам и в характеристиките на тестирането (валидност, надеждност и др.), ще
            илюстрираме с два примера от областта на подготовката на кадри в НСА „Васил Левски“.
                 Специфичните качества на спринтьора, напр. бързината, се контролира с помощта на ут-
            върдени в практиката тестове (Я. Брогли, 1992).
                 В този случай тестът представлява измерване , провеждано с оглед определянето на ня-
                                                                15
            какво състояние или способност на спортиста. Тестовете, които се основават на някакви дви-
            гателни задачи (според В. М. Зациорски, 1982), могат да се определят като двигателни (или
            моторни). Използването на няколко теста е известно в специализираната литература като бате-
            рия (или комплекс) от тестове.
                 Провеждането на теста (тестовете) се нарича тестиране, а получените числови значения –
            резултати от тестирането. От тази гледна точка бягането на 100 m от нисък старт е тест, про-
            цедурата по провеждането му (пробягване и хронометриране) – тестиране, а времето за прео-
            доляване на дистанцията – резултат от теста. Естествено като резултат от теста може да се взе-
            мат и други критерии (физиологични, биохимични и т.н.). В конкретния случай се спираме на
            кинематичната характеристика „време“ с оглед по-голяма яснота на  основните разлики, съ-
            ществуващи между тестирането на двигателни умения и навици и теоретичните знания и учеб-
            ните постижения.
                 Ако началното тестиране на трима студенти – А, Б и В (за целта може да се вземат резул-
                                                                                                   16
            татите им от кандидатстудентските изпити), се представи различно върху континуума на бър-
            зината, то очевидно В е по-бърз от Б, а А е най-бавен (Фигура 1).

            15  Измерване –  процес  на  присвояване на  числени стойности  на  дадена величина с  помощта на някаква
              предварително определена система (мярка, правила).
            16  Понятието „континуум“ е основно в теорията на психологическите изследвания. В дадения случай бързи-
              ната може да се разглежда като непрекъснат преход от по-малките към по-големите бързини. Когато този


                                                           19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26