Page 17 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 17
или функция. Като примери за номинално скалирани величини, разглеждани в различните раз-
дели на монографията, могат да бъдат посочени: видовете скали, използвани в психометричните
изследвания, разгледани в гл. VI 6.2., оценки от изпитен тест (отличен, мн. добър, добър, среден
и слаб) или тези като: вид спорт (аеробика, атлетика, бокс, гимнастика, голф, бел.: изредени по
азбучен ред), спортните дисциплини в модерните танци (валс, фокстрот, куикстеп и виенски
валс), вид факултет (Спортен, Педагогически и др.), форма на обучение (редовна, задочна, дис-
танционна и т.н.), съдийски категории (международна, А, Б и С), разгледани в гл. VII и VIII.
Когато един признак е скалиран номинално, но има само две противоположни състояния,
е прието той да се определя като алтернативен (дихотомен). В контекста на тази монография
такъв е признакът (издържал – не издържал) в даден тест, описан в IV.4.6. и в гл.VIII.8.4.
Рангово скалирани са признаците, при които могат да се открият разлики между обектите
по отношение на измерената величина, но тъй като големината на тези разлики остава неизвес-
тна, не може да се твърди, че между числовия им еквивалент и интензитета на признака в обек-
тите има точно установено съответствие. Типичен пример за подобно скалирани признаци са
различните видове класации – индивидуални или групови (отборни), в някои видове спорт
(голф, спортни танци, футбол и др.).
Дотолкова, доколкото за голяма част от спортовете в качеството на „измерител“ или екви-
валент на постиженията в спорта е възможно да се ползва единствено класирането на състезате-
лите или на отборите (борба, баскетбол, волейбол, водна топка, десетобой, петобой и др.), и
тематиката, свързана с коректното им използване за оптимизация на спортната подготовка и
прогнозиране на спортните резултати, е обстойно разгледана в трудовете на Я. Брогли, в насто-
ящата монография главният акцент и фокусът на изложението са поставени върху коректното
приложение на математико-статистическия апарат и интерпретацията на получените резултати
от рангово скалирани признаци, използвани за измерването и оценяването на постигнатия бал
(в дидактически тестове с една или повече такива скали) и/или за установяването на зависимости
между получените балове (оценки) в даден тест и някакъв друг интересуващ ни признак в друг
тип скала (качествено-алтернативна, например взел–не взел теста, и/или някоя метрична скала
като пропорционалната – измерен резултат с точни единици – спортно постижение в см, сек., и
др.). Логическите разлики между използваните скали са пояснени с конкретни примери в гл.
I.1.4, а спецификата на разглежданите теории, методи, математико-статистически апарат и пол-
звания софтуер, съотвeтно – в част I и II).
Методите, с помощта на които се осъществяват измерванията, могат да бъдат групирани
съобразно различни класификатори (директни – индиректни, апаратурни – без апаратура и др.).
Според В. Бачев, 2011, методите за научни изследвания в областта на физическото възпитание,
спорта и кинезитерапията могат да се класифицират от гледна точка на същността на разглеж-
даната в тях проблематика на:
- теоретични (абстрактни) и емпирични (практико-логични); и
- универсални и специални (специфични).
От друга гледна точка те могат да бъдат класифицирани и като методи на:
-предварителното проучване;
-действието;
-анализа и на обобщението [12].
Подобно на всички други научни методи и тестирането предполага разработването на на-
учноизследователски план, който в общи линии преминава през няколко етапа:
1. Уточняване на изследователската област и обекта на изследването. При дидактичес-
ките тестове може да бъдат учебните резултати в една или няколко области и др., а
15