Page 14 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 14
възприетите международни и национални стандарти при стриктно спазване на възприетите
етични и правни норми за тестиране и оценяване на личността.
Разглежданата проблематика за обективния тестов контрол има своите философски, тео-
ретични, методични, правно-нормативни, административни, организационни, финансови и
чисто практически аспекти, които поради тяхната многопосочност са разгледани в съответ-
ните раздели и в двете части на монографията.
Сравнителният анализ на всяка сложна система включва също и изследване на всички
нейни подсистеми, в т.ч. и на подсистемата ѝ за контрол, която за краткост обозначаваме
като „система за контрол“. Чрез този научен метод става възможно да се откроят предимс-
твата и недостатъците както на съответния тип система като цяло, така и на нейната под-
система за контрол (методите, средствата, принципите, формите и механизмите за измер-
ване и оценка и др.).
За целите на подобен анализ от изключително значение е да се анализират проблемите,
свързани с:
основните функции, значението, аспектите на контрола в различните сфери на позна-
нието, образованието и обучението (на микро- и макроравнище); и
педагогическия контрол върху резултатите от обучението (процесите измерване, оце-
няване и оптимизиране), които са неотменна част от образованието и обучението, ре-
4
ализирани в рамките на дадена образователна система .
Образованието в областта на физическото възпитание и спорта е многокомпонентен, це-
ленасочен педагогически процес, протичащ успоредно с възпитателните и познавателните
процеси, и е насочен към специализираната квалификация на всички кадри, заети в обучени-
ето, тренировката и състезателните изяви и тяхното администриране, а квалификацията на
кадрите в областта на физическата култура и спорта е условие с международни измерения и
има своята институционална и правна основа. То има своята уникална специфика, която реф-
лектира пряко и върху спецификата на осъществявания педагогическия тестов контрол върху
учебните постижения в системата на спортнопедагогическото образование по принцип и в
частност в някои конкретни дейности, свързани с измерването, оценяването и повишаването
на професионалните компетенции на кадрите от системата на физическото възпитание и
5
спорта (съдии, треньори, мениджъри, експерти, играчи и др.) .
През последните десетилетия то се характеризира с няколко успоредно развиващи се про-
цеса. От една страна, те се изразяват в: специализация, диференциация и интеграция, а от
друга страна, с все по-тясното координиране и синхронизиране на общата им правно-норма-
тивна, организационна и финансова рамка на общия фон на все по-широкото приложение на
съвременните информационно-комуникационни технологии и иновации. Тези процеси и нас-
тъпилите изменения в цялостната обществено-икономическа действителност вследствие на
световната пандемия от 2020 г. в значителна степен предопределиха и необходимостта от ак-
туализирането, допълването и оформлението на настоящата монография в нейния първи елек-
тронен формат.
4 Анализът на специализираната литература, свързана с тези изключително важни проблеми, беше осъщест-
вен в дисертационния ни труд, но не е включен тук с оглед постигането на един разумен баланс в съдържа-
нието [50].
5 Тези проблеми са анализирани много детайлно и в дисертационния ни труд [50] и в редица последващи го
наши публикации, цитирани в тази нова монография.
12