Page 14 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 14

възприетите международни и национални стандарти при стриктно спазване на възприетите
            етични и правни норми за тестиране и оценяване на личността.
                 Разглежданата проблематика за обективния тестов контрол има своите философски, тео-
            ретични,  методични,  правно-нормативни,  административни,  организационни,  финансови  и
            чисто практически аспекти, които поради тяхната многопосочност са разгледани в съответ-
            ните раздели и в двете части на монографията.
                 Сравнителният анализ на всяка сложна система включва също и изследване на всички
            нейни подсистеми, в т.ч. и на подсистемата ѝ за контрол, която за краткост обозначаваме
            като „система за контрол“. Чрез този научен метод става възможно да се откроят предимс-
            твата и недостатъците както на съответния тип система като цяло, така и на нейната под-
            система за контрол (методите, средствата, принципите, формите и механизмите за измер-
            ване и оценка и др.).
                 За целите на подобен анализ от изключително значение е да се анализират проблемите,
            свързани с:
                    основните функции, значението, аспектите на контрола в различните сфери на позна-
                      нието, образованието и обучението (на микро- и макроравнище); и
                    педагогическия контрол върху резултатите от обучението (процесите измерване, оце-
                      няване и оптимизиране), които са неотменна част от образованието и обучението, ре-
                                                                             4
                      ализирани в рамките на дадена образователна система .
                 Образованието в областта на физическото възпитание и спорта е многокомпонентен, це-
            ленасочен  педагогически  процес,  протичащ  успоредно  с  възпитателните  и  познавателните
            процеси, и е насочен към специализираната квалификация на всички кадри, заети в обучени-
            ето, тренировката и състезателните изяви и тяхното администриране, а квалификацията на
            кадрите в областта на физическата култура и спорта е условие с международни измерения и
            има своята институционална и правна основа. То има своята уникална специфика, която реф-
            лектира пряко и върху спецификата на осъществявания педагогическия тестов контрол върху
            учебните постижения в системата на спортнопедагогическото образование по принцип и в
            частност в някои конкретни дейности, свързани с измерването, оценяването и повишаването
            на професионалните компетенции на кадрите от системата на физическото възпитание и
                                                                           5
            спорта (съдии, треньори, мениджъри, експерти, играчи и др.) .
                 През последните десетилетия то се характеризира с няколко успоредно развиващи се про-
            цеса. От една страна, те се изразяват в: специализация, диференциация и интеграция, а от
            друга страна, с все по-тясното координиране и синхронизиране на общата им правно-норма-
            тивна, организационна и финансова рамка на общия фон на все по-широкото приложение на
            съвременните информационно-комуникационни технологии и иновации. Тези процеси и нас-
            тъпилите изменения в цялостната обществено-икономическа действителност вследствие на
            световната пандемия от 2020 г. в значителна степен предопределиха и необходимостта от ак-
            туализирането, допълването и оформлението на настоящата монография в нейния първи елек-
            тронен формат.






            4  Анализът на специализираната литература, свързана с тези изключително важни проблеми, беше осъщест-
              вен в дисертационния ни труд, но не е включен тук с оглед постигането на един разумен баланс в съдържа-
              нието [50].
            5  Тези проблеми са анализирани много детайлно и в дисертационния ни труд [50] и в редица последващи го
              наши публикации, цитирани в тази нова монография.


                                                           12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19