Page 9 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 9

ЧАСТ I. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГИЧНИ
                                       ОСНОВИ НА ТЕСТИРАНЕТО

                                    ГЛАВА I. ИЗМЕРВАНЕ. ОЦЕНЯВАНЕ

                                    1.1. ИЗМЕРВАНЕТО И ОЦЕНЯВАНЕТО
                  В КОНТЕКСТА НА СЪВРЕМЕННАТА ОБЩЕСТВЕНА ПАРАДИГМА

                 Парадигмата на нашето съвремие е изграждане на обществен просперитет, основан на
            знанието и екологичното развитие на човешкото битие. Акцентирането върху екологията в
            битието на знаещия, на можещия да реализира своя творчески потенциал „човек на проспери-
            тета“ поставя нови изисквания, нови предизвикателства както пред ценностната система и сис-
            темата от педагогически науки, така и пред образователните системи на всяка отделна страна.
                 Общоизвестен е фактът, че по принцип образователните системи са силно консервативни.
            В  този  смисъл  основните  предизвикателства  на  новата  обществена  парадигма  са  свързани
            преди  всичко  с  адаптивните  възможности  на  съществуващите  традиционни  образователни
            системи да се приспособят към новите обществени потребности и да се реформират. С други
            думи, не човекът трябва да се приспособява към догмите на образованието, а то следва да
            променя своите приоритети, функции, структура и технологии и да ги ориентира към своя
            първосъздател – човека.
                 При съвременните условия на живот това предполага съзнателно, активно и балансирано
            задоволяване на всички човешки потребности – от постоянния досег с природата, от задово-
            ляването на естетическите потребности чрез творчеството на музиканта или на художника, от
            детската игра и усмивка, от удовлетворението от победата в спорта или в професионалната
            реализация и от хармоничните и етични междуличностни взаимоотношения. Накратко казано,
            то включва всичко, което определя самочувствието за един пълноценен и щастлив живот.
                 Естественият противовес на стресовите ситуации, които отдалечават човека от тази хар-
            мония, обществото на информационните технологии и космическите завоевания се търси по
            посока на естествените движения, на играта, на активните занимания със спорт, чрез изграж-
            дането на една нова култура на поведение, в която физическата култура и спортът като общес-
            твени феномени поемат нови функции и приоритети.
                 В нашето съвремие един от най-актуалните проблеми, който е натоварен с много висока
            степен на личностна и обществена значимост, е свързан с все по-отчетливо налагащата се
            на преден план роля на интелектуалния фактор във всички сфери на физическото възпитание
            и спорта.
                 Интелектуализацията на всички нива рефлектира пряко върху необходимостта от пови-
            шаване качеството и обхвата на научния контрол върху постигнатите резултати във всички
            структурни и функционални системи, свързани с образованието и спорта.
                 В тази връзка се налага едно цялостно преосмисляне на значението, ролята и обхвата на
            процесите, свързани с получаването на надеждна и валидна информация (измерване и оценя-
            ване), с оглед преодоляването на емпиризма и некоректните практики.
                 По тази напълно логична причина разглежданата в настоящата монография проблематика,
            която е насочена пряко към теорията и практиката на тестовото измерване и оценяване в сфе-
            рата на физическото възпитание и спорта, е много актуална, с голямо социално значение в
            национален и международен план.
                 По своята същност проблемът има интердисциплинарен характер. Той в много голяма
            степен отразява както протичащите процеси на интеграция между различните науки, свър-
            зани с физическото възпитание и спорта, така и с процесите на тясната им специализация.


                                                            7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14