Page 11 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 11

Докладът за постигнатите резултати от изпълнението на първия „Работен план за спорта
            (2011–2014 г.) и направените в него изводи и препоръки дават основание на Съвета на ЕС на
            21 май 2014 г. да очертае следните главни насоки и принципите за по-нататъшна координация
            в ЕС по отношение на спорта: европейско сътрудничество и утвърждаване на европейските
            ценности, планиране на действията, създаване на нови работни места, здравеопазване и конт-
            рол върху лекарствените средства и средствата за възстановяване, образование и равенство
            между половете.
                 На същото заседание Съветът на ЕС отчита данните от Евробарометър, публикувани в
            2014 г., и данните на Евростат за две ключови области за спорта – икономика и общество, и
            отбелязва необходимостта от преодоляване на съществуващите големи различия между дър-
            жавите членки по отношение на доброволчеството в спорта и заседналостта на населението. В
            тази връзка се отчита и необходимостта от по-нататъшното утвърждаване на европейските
            ценности сред страните кандидат-членки и потенциални кандидат-членки, помощта на спорт-
            ната дипломация и компетентните международни спортни организации, включително Светов-
            ната антидопинг агенция (WADA) и Световната здравна организация (СЗО) и се утвърждава
            и вторият работен план за спорта (2014–2017) [366].
                 Действащият и понастоящем „Работен план за спорта“ (1 юли 2017 – 31 декември 2020),
            утвърден от Съвета на ЕС на 21 май 2017 г., се фокусира около следните главни цели: „да
            осигури чрез междусекторно сътрудничество осведомеността на други области на политиката
            на ЕС за приноса, който спортът може да допринесе за посрещане на политическите предиз-
            викателства пред ЕС; да укрепи допълнително доказателствената база за спорта в по-дългос-
            рочен план; да се справят с транснационалните предизвикателства, като използват координи-
            ран подход, и се вземе предвид специфичното естество на спорта“ [367].
                 От този период най-пряко са свързани с разглежданата в e-монография проблематика (тес-
            тов контрол на знанията и компетенциите във физическото възпитание и спорта) предвидените
            в плана за спорта дейности за практическата реализация на Заключенията на Европейския съ-
            вет (СЕ) и на представителите на правителствата на държавите членки, заседаващи в рамките
            на Съвета, 2017, относно политиките за: насърчаване на междусекторното сътрудничество в
            полза на спорта и физическата активност в обществото; ролята на треньорите в обществото. В
            заключенията се изтъква „необходимостта от добавяне на международни и междусекторни ас-
            пекти в образованието за треньори чрез интегриране на добри примери и извличане на полезни
            работни методи от работата с младежта, като например неформалното и информалното учене,
            работата с хората със специални потребности и предприемачеството“. В Приложение I на съ-
            щия документ се посочва общият политически контекст на тези дейности, а в Приложение II
            са посочени и основните житейски умения и свързаните с тях междуличностни, комуникаци-
            онни, когнитивни и личностни качества, които треньорските кадри трябва да владеят [378, вж.
            C 189/33, C 189/34].
                 Насърчаването на по-нататъшното междусекторно сътрудничество в полза на спорта и
            физическата активност в обществото намира своето продължение и надграждане в Заключе-
            ния на Съвета и на представителите на правителствата на държавите членки, заседаващи в
            рамките на Съвета, от 11 юни 2020 г. В т. 3. се посочва необходимостта от активизиране на
            междусекторното сътрудничество с цел прилагане на нови идеи и методи и включване на на-
            учните изследвания и иновациите в разработването на нови програми за образование и обуче-
            ние на треньорите, с които да се увеличават възможностите им за придобиване на нови умения
            и компетентности и по този начин да се издигане тяхната ролята в обществото (т. 40). Основ-
            ните направления в това отношение са: работата с младежта и спорта и дуалното кариерно


                                                            9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16