Page 10 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 10

Начините, формите и средствата, които се използват при измерването, рефлектират пряко
            върху оценяването, а оттам и върху решенията, свързани с човешките изяви в различните сфе-
            ри на физическото възпитание и спорта.
                 Ето защо преосмислянето на ролята и значението на научното измерване и оценяване в
            наши дни засяга много широк кръг от хуманитарни науки, свързани със системата на физичес-
            кото възпитание и спорта, като: системата на педагогическите науки (история и философия на
            образованието, образователни технологии, изследователска, сравнителна и професионална пе-
            дагогика, теория на обучението, доцимология, таксономия и др.), педагогическата психология,
            психологическите науки, аксиологията, теорията и методиката на физическото възпитание, те-
            орията на спортната тренировка, използваните математико-статистически методи, информа-
            тиката, иновациите, информационните и комуникативните технологии и др. То в голяма сте-
            пен се определя от националните традиции и динамиката в свързаната с тях международна и
            национална нормативна рамка, регулациите в структурата на образователните институции и
            на спортните организации, техните възможности за бързо и ефективно адаптиране към пре-
            дизвикателствата на нашето съвремие и потребностите на обществото.
                 Протичащите процеси на координиране и синхронизиране на националните политики в
            областта на физическото възпитание и спорта способстват в значителна степен за утвържда-
            ването на една единна нормативна рамка в страните от Европейския съюз.
                 Основите нормативни документи, които трасират пътя за тази международна интеграция
            в областта на спорта на равнището на международни организации, се съдържат в приетите от
            Съвета на Европа „Европейски манифест за младите хора и спорта“, „Европейска харта на
            спорта за всички“ от 1975 г., „Кодекс на спортна етика“ от 1992 г. и „Европейска спортна
            харта“ от 1992 г. Тези процеси на координация и интеграция продължават да се развиват чрез
            различни инициативи и дейности на Съвета на Европа (СЕ) и Европейската комисия (ЕК). Така
            например 2005 г. бе обявена за „Година на образованието чрез спорт“, обявяването на мотото
            на 2006 г. за година на „Спорта и икономиката“, дадено от Австрийското председателство на
            ЕС [288], „Бялата книга на спорта“, докладите на ЕК „Развитие и перспективи на действията
                                                                                       3
            на Общността в полето на спорта“ и „Европейския модел на спорта [347] .
                 Съществена роля за развитието на европейското образователно пространство и реализа-
            цията на целите, залегнали в договора от Лисабон, в този период оказват:
                  -  препоръките  на  ЕК  за  уточняване  на  основополагащите  критерии  и  индикатори  за
                    оценка на прогреса в образованието и обучението, приети през 2009 г., с последваща
                    адаптация от 8 октомври 2019 г.;
                  - аналитичният доклад № 39 на Експертната комисия по икономика към ЕК.
                 В първия документ се очертават четири основни цели, разгледани в следните раздели на
            документа: превръщане на ученето през целия живот и мобилността в реалност; подобряване
            на качеството и ефективността на образованието и обучението; насърчаване на справедливост,
            социално сближаване и активно гражданство; повишаване на креативността и иновациите,
            включително предприемачеството, на всички нива на образование и обучение [370], а във вто-
            рия документ Експертната комисия разглежда икономическия ефект на образователните пос-
            тижения върху брутния вътрешен продукт (БВП) на страните от ЕС [335].
                 Още по-ясни структурни, функционални и времеви очертания в синхронизирането на по-
            литиките за спорта впоследствие се постигат чрез разработването, утвърждаването и изпълне-
            нието на трите работни плана за спорта на ЕК от периода 2011–2020 г.

            3  Водещият документ на Съвета на Европа е „Европейска спортна харта“ от 1992 г., която дава ясна дефини-
              ция на спорта, а „Бялата книга на спорта“ е приета от Европейската комисия на 11.07.2007 г.


                                                            8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15