Page 13 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 13
всички обществено-икономически сфери, с оглед осигуряването на тяхната ефективност при
създалите се нови условия, налагат все по-често преминаването им в онлайн режим на работа
и респективно водят до използването на най-съвременните иновационни технологии за отво-
рен достъп до големи бази данни, изискват нови познания и компетенции за практическото им
приложение в различни сфери на познанието и образованието в международен и национален
мащаб.
Спецификата на тази оптимизация и свързаните с нея решения в рамките на една общност
принципно се определят най-малко от два основни фактора: от спецификата на културния
контекст на социалната среда, в която се развива и функционира системата, и от специфи-
ката на конкретната сфера на познание.
Очевидно и напълно логично сега и в бъдеще време изборът на различните ефективни
оптимизационни решения ще бъде все по-определящ и социалнозначим и за всички сфери,
свързани с непосредствената практическа реализация на физическото възпитание и спорта.
Това предполага значително по-широк набор от нови и специфични компетенции, необхо-
дими за осъществяването и на двата основни за науката процеса в тази социална сфера и област
на познанието – измерването и оценяването.
В нашето съвремие преодоляването на негативните последици от емпиризма преминава
през добрата информираност за теорията и добрите практики, при които използваните тестове
в качеството им на научен инструментариум за измерване и оценяване в хуманитарната сфера
изискват:
прецизно установяване на измерителните им качества;
спазване на общо утвърдените международни и национални стандарти;
спазване на основните етични и правни норми, свързани с използването на лич-
ните данни.
Спазването на тези условия предполага познаването на широк кръг от въпроси, които като
цяло са достатъчно познати у нас, когато става дума за масово използваните във физическото
възпитание и спорта двигателни тестове, и са все още сравнително слабо известни, когато се
отнасят до тестовете за измерване и оценяване на постиженията в когнитивната и пси-
хомоторната сфера (учебни постижения, психологически профили, състояние и особености
на личността и др.) и/или на тестовете за измерване и оценяване на професионалните ком-
петенции на треньорите, инструкторите и на всички официални лица (съдийски и админист-
ративен апарат) от различните видове спорт.
За съжаление все още у нас и в някои други страни се използват тестове с неизвестни
измерителни качества, т.нар. нестандартизирани емпирични тестове. Употребата на подобни
тестове, независимо дали те са двигателни (моторни) или от друг тип (психомоторни или ког-
нитивни), поставя под съмнение:
обективността на измерването и оценяването; и
валидността (истинността) на всички, взети въз основа на тях решения, свързани
с оценката на човешките изяви, в която и да е обществена сфера, вкл. и в различ-
ните научни области, свързани със системата за физическото възпитание и спорта
(педагогическа, психологическа и др.).
Преодоляването на негативните последици от подобни практики преминава през обекти-
визирането на процесите на измерване и оценяване или, с други думи, преминава през коли-
чествено установяване на измерителните качества на тестовете и привеждането им към
11