Page 13 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 13

всички обществено-икономически сфери, с оглед осигуряването на тяхната ефективност при
            създалите се нови условия, налагат все по-често преминаването им в онлайн режим на работа
            и респективно водят до използването на най-съвременните иновационни технологии за отво-
            рен достъп до големи бази данни, изискват нови познания и компетенции за практическото им
            приложение в различни сфери на познанието и образованието в международен и национален
            мащаб.
                 Спецификата на тази оптимизация и свързаните с нея решения в рамките на една общност
            принципно се определят най-малко от два основни фактора: от спецификата на културния
            контекст на социалната среда, в която се развива и функционира системата, и от специфи-
            ката на конкретната сфера на познание.
                 Очевидно и напълно логично сега и в бъдеще време изборът на различните ефективни
            оптимизационни решения ще бъде все по-определящ и социалнозначим и за всички сфери,
            свързани с непосредствената практическа реализация на физическото възпитание и спорта.
            Това предполага значително по-широк набор от нови и специфични компетенции, необхо-

            дими за осъществяването и на двата основни за науката процеса в тази социална сфера и област
            на познанието – измерването и оценяването.
                 В нашето съвремие преодоляването на негативните последици от емпиризма преминава
            през добрата информираност за теорията и добрите практики, при които използваните тестове
            в качеството им на научен инструментариум за измерване и оценяване в хуманитарната сфера
            изискват:
                       прецизно установяване на измерителните им качества;
                       спазване на общо утвърдените международни и национални стандарти;
                       спазване на основните етични и правни норми, свързани с използването на лич-
                         ните данни.
                 Спазването на тези условия предполага познаването на широк кръг от въпроси, които като
            цяло са достатъчно познати у нас, когато става дума за масово използваните във физическото
            възпитание и спорта двигателни тестове, и са все още сравнително слабо известни, когато се
            отнасят до тестовете за измерване и оценяване на постиженията в когнитивната и пси-
            хомоторната сфера (учебни постижения, психологически профили, състояние и особености
            на личността и др.) и/или на тестовете за измерване и оценяване на професионалните ком-

            петенции на треньорите, инструкторите и на всички официални лица (съдийски и админист-
            ративен апарат) от различните видове спорт.
                 За съжаление все още у нас и в някои други страни се използват тестове с неизвестни
            измерителни качества, т.нар. нестандартизирани емпирични тестове. Употребата на подобни
            тестове, независимо дали те са двигателни (моторни) или от друг тип (психомоторни или ког-
            нитивни), поставя под съмнение:
                       обективността на измерването и оценяването; и
                       валидността (истинността) на всички, взети въз основа на тях решения, свързани
                         с оценката на човешките изяви, в която и да е обществена сфера, вкл. и в различ-
                         ните научни области, свързани със системата за физическото възпитание и спорта
                         (педагогическа, психологическа и др.).
                 Преодоляването на негативните последици от подобни практики преминава през обекти-
            визирането на процесите на измерване и оценяване или, с други думи, преминава през коли-
            чествено установяване на измерителните качества на тестовете и привеждането им към



                                                           11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18