Page 18 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 18

при  психологическото  тестиране  –  една  сфера на конкретна практическа дейност
                      или нейното отражение върху изучаваната научна проблематика.
                   2. Определяне на проблема и темата на изследването  и тяхното операционализиране
                                                                                                    10
                      (определяне на предмета на изследване, формулиране на научните хипотези ).
                   3. Подбор на методиката на изследване съобразно проблема и характера на изследва-
                      ния контингент.
                   4. Планиране и оформяне на дизайна на експеримента (уточняване на обстановката за
                      провеждане,  уточняване на променливите величини,  уточняване на вида на извад-
                                                                                           11
                      ката/ите и на генералната съвкупност, рандомизация на извадките , последовател-
                      ността на измерванията във времето, подбор на адекватен математико-статистически
                      апарат, уточняване на критериите и скалите за оценка и др.).
                   5. Провеждане на тестирането.
                   6. Обработка и анализ на получените резултати (дискусия).
                   7. Оценяване на резултатите, оформяне на изводи и препоръки за актуализацията им
                      и приложение в практиката.

                 Масовото използване на тестирането като научноизследователски метод в различни научни
            дисциплини и социални сфери (образованието, психологията, медицината, бизнеса, техниката,
            физическото възпитание и спорта и др.) в нашето съвремие се свързва с развитието на съвремен-
            ните теории на тестовете и възможностите на съвременните информационно-комуникационни
            технологии. Развитието на тези технологии и приложението на иновационния подход при обмен
            на големи бази данни и интернет ресурси дават възможност за усъвършенстване на процеса на
            обучение и оценяване, като през последното десетилетие на настъпилия век и особено в услови-
            ята на световната пандемия от 2020 година приложението им в различни уеб-базирани плат-
            форми за обучение и оценяване в онлайн среда рефлектира пряко върху социалната значи-
            мост и актуалността на този научноизследователски метод. Приложението на тестирането
            за ефективно управление и оптимизация на контролираните системи, процеси и явление при
            измерването и оценяването предполага задълбочено познаване на: теориите за тестовете, изпол-
            звания понятиен и математико-статистически апарат, съвременните информационно-комуника-
            ционни технологии, действащата актуална международна и национална нормативна рамка и
            добрите иновативни международни практики.


                1.3. СЪЩНОСТ НА ОЦЕНЯВАНЕТО. КРИТЕРИИ. ВИДОВЕ. ФУНКЦИИ
                                             1.3.1. Оценяване и оценка

                 Терминът „оценка“ според Българския тълковен речник означава „изчисляване,  пресмя-
            тане на стойността на нещо“, „числов или словесен израз на мнение, отношение за достойн-
            ствата на нещо“, а терминът „оценяване“ – „определяне на стойността, полезността на нещо“ и
            „изказвам мнение за качеството и достойнствата на нещо“ [5].
                 Подобно на всяка друга операция, свързана с измерването, оценяването е процес на измер-
            ване, при който обаче оценителите не разполагат със строго определени мерни единици за съ-
            поставяне и съотнасяне на данните.

            10  Хипотезата – това е научно предположение, произтичащо от теорията или практиката. В методологията на
              науката се различават теоретични хипотези и хипотези като емпирични предположения, които подлежат на
              експериментална проверка.
            11  Рандомизация на извадките – процедурата на избор на еквивалентни групи от лица, отделни лица или ек-
              вивалентни (паралелни) форми на теста


                                                           16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23