Page 18 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 18
при психологическото тестиране – една сфера на конкретна практическа дейност
или нейното отражение върху изучаваната научна проблематика.
2. Определяне на проблема и темата на изследването и тяхното операционализиране
10
(определяне на предмета на изследване, формулиране на научните хипотези ).
3. Подбор на методиката на изследване съобразно проблема и характера на изследва-
ния контингент.
4. Планиране и оформяне на дизайна на експеримента (уточняване на обстановката за
провеждане, уточняване на променливите величини, уточняване на вида на извад-
11
ката/ите и на генералната съвкупност, рандомизация на извадките , последовател-
ността на измерванията във времето, подбор на адекватен математико-статистически
апарат, уточняване на критериите и скалите за оценка и др.).
5. Провеждане на тестирането.
6. Обработка и анализ на получените резултати (дискусия).
7. Оценяване на резултатите, оформяне на изводи и препоръки за актуализацията им
и приложение в практиката.
Масовото използване на тестирането като научноизследователски метод в различни научни
дисциплини и социални сфери (образованието, психологията, медицината, бизнеса, техниката,
физическото възпитание и спорта и др.) в нашето съвремие се свързва с развитието на съвремен-
ните теории на тестовете и възможностите на съвременните информационно-комуникационни
технологии. Развитието на тези технологии и приложението на иновационния подход при обмен
на големи бази данни и интернет ресурси дават възможност за усъвършенстване на процеса на
обучение и оценяване, като през последното десетилетие на настъпилия век и особено в услови-
ята на световната пандемия от 2020 година приложението им в различни уеб-базирани плат-
форми за обучение и оценяване в онлайн среда рефлектира пряко върху социалната значи-
мост и актуалността на този научноизследователски метод. Приложението на тестирането
за ефективно управление и оптимизация на контролираните системи, процеси и явление при
измерването и оценяването предполага задълбочено познаване на: теориите за тестовете, изпол-
звания понятиен и математико-статистически апарат, съвременните информационно-комуника-
ционни технологии, действащата актуална международна и национална нормативна рамка и
добрите иновативни международни практики.
1.3. СЪЩНОСТ НА ОЦЕНЯВАНЕТО. КРИТЕРИИ. ВИДОВЕ. ФУНКЦИИ
1.3.1. Оценяване и оценка
Терминът „оценка“ според Българския тълковен речник означава „изчисляване, пресмя-
тане на стойността на нещо“, „числов или словесен израз на мнение, отношение за достойн-
ствата на нещо“, а терминът „оценяване“ – „определяне на стойността, полезността на нещо“ и
„изказвам мнение за качеството и достойнствата на нещо“ [5].
Подобно на всяка друга операция, свързана с измерването, оценяването е процес на измер-
ване, при който обаче оценителите не разполагат със строго определени мерни единици за съ-
поставяне и съотнасяне на данните.
10 Хипотезата – това е научно предположение, произтичащо от теорията или практиката. В методологията на
науката се различават теоретични хипотези и хипотези като емпирични предположения, които подлежат на
експериментална проверка.
11 Рандомизация на извадките – процедурата на избор на еквивалентни групи от лица, отделни лица или ек-
вивалентни (паралелни) форми на теста
16