Page 22 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 22

Фигура 1. Резултати на 3-ма студенти от един тест за измерване на бързина
                                     (модификация по Е. Герганов, 1976, с. 30 [32])

                 Повторното тестиране, проведено след осъществяването на целенасочена специализирана
            лекоатлетическа подготовка, придвижва тримата студенти в континуума на бързината в посока
            към по-голяма бързина (т.е. на по-малко време – s). Трябва да отбележим, че на континуума
            на бързината мястото на тримата студенти  съществува  обективно,  обаче  не  е  достъпно  за
            пряко наблюдение, поради което той се нарича скрит (латентен) континуум, а признакът бър-
            зина – латентен признак. Фактически прякото наблюдение се осъществява върху конкретните
            пробягвания на разстоянието от 100 m, а задачата е да се установи мястото на студентите  на
            континуума на бързината в началното и във второто тестиране с помощта на регистрацията
            на времето за пробягване на 100-метровата отсечка. Резултатите от тестирането  (времето) се
            отчитат с помощта на регистриращи устройства (механични или електронни).
                 С  разглеждания  пример  за проверка на качеството  бързина на студентите сравнително
            лесно може да се даде отговор на трите формулирани въпроса:
                  1. Какво проверяваме? – бързина при 100 m от нисък старт.
                  2. Как проверяваме? – пробягване на стандартно разстояние, т.е. времето, което се отчита
                     с регистриращо устройство.
                  3. В каква форма се представят резултатите? – чрез числа, при определена точност (или
                     грешка, предварително известна за всеки използван уред).
                 Във връзка с разглеждания проблем възниква въпросът дали в практиката на проверката
            и оценката на знанията, уменията и компетенциите съществува подобна яснота по трите основ-
            ни въпроса. Често преподавателите искат да проверят определени знания, но формулират въп-
            росите по такъв начин, че решаването им изисква съвършено други знания. С други думи, зна-
            чително по-труден се оказва отговорът на въпроса как проверяваме учебните постижения (те-
            оретични знания, умения и навици).
                 Интересен пример в това отношение предлага Е. Герганов, 1976, при тестирането на уче-
            ници по български език.
                 Преподавател по български език проверява усвояването на правописа на представката „из“.
            За целта той дава следната задача:
                 Прочетете внимателно изречението. В една дума има грешка. Посочете къде е допуснатата
            грешка:
                     а. в глагола;
                     б. в наречието;
                     в. в съществителното име;
                     г. в местоимението.

              преход от по-малките към по-големите количества на даден количествен признак е непрекъснат (нескоко-
              образен), говорим за континуум (по Е. Герганов, 1976 [32]).


                                                           20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27