Page 25 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 25

При първата  процедура  бързината  се  измерва  с  помощта  на  физически прибор (точност
            – 0,1 s или – 0,01 s). При втората процедура ролята на „прибор“ за измерването на бързината
            би могъл да играе треньорът или преподавателят. Естествено е да се предполага, че в този слу-
            чай бързината ще се измерва с много по-голяма грешка.
                 Другата съществена разлика е между скалите, които получаваме при отделните проце-
            дури. Докато резултатите в измерените секунди (интервална скала) имат еднозначен смисъл
            (13 s), то това едва ли е валидно за оценката за 100 m гладко бягане добър (4) и още по-малко
            за оценката добър (4) в даден тест за теоретични знания. Метрично измерена, бързината на
            един студент може да се сравни с постижението на всеки друг студент. Оценена чрез шесто-
                                                         17
            балната или коя да е друга n-бална скала , бързината на един студент трудно може да се
            сравни с бързината на друг студент. В действителност едва ли някой специалист би се анга-
            жирал с твърдението, че двамата студенти Б и В с оценка добър (4) имат равни постижения.
            По принцип студент, получил еднаква оценка с друг студент (примерно оценка от дипломата
            за средно образование или успех в дисциплината „Спортна статистика“), би трябвало да при-
            тежава същата степен на „образованост“, „знания“. Факторите, които оказват влияние върху
            успеваемостта в средното образование или в статистиката, биха могли да бъдат различни за
            двамата студенти, вследствие на което и получените оценки да не отразяват еднакъв интензи-
            тет на признака „образованост“, „знания по статистика“, макар че резултатът е представен с
            еднакви стойности.
                 Приведените разсъждения ясно показват, че оценяването с физически прибори е много по-
            надеждно от оценяването, което би извършил специалистът (експертът, треньорът, преподава-
            телят) с помощта на скала.
                 За съжаление апаратурните измервания се прилагат ограничено при измерването на раз-
            лични свойства на личността. Даже в спорта, където се използват подобни регистриращи уст-
            ройства, оценката с прибори невинаги е възможна. В подобни случаи в качеството на „измери-
            телни“ прибори се ползват съдии или, ако става  дума  за  теоретични  знания  – преподаватели
            педагози.  В  първия  случай  се използват  10-бални  скали  (художествена гимнастика и др.),
            оценки по  6-бална  скала  (ИФК,  ТФВ,  ТСТ,  социология,  психология,  спортна  статистика  и
            всички други изучавани дисциплини).
                 За да може да се вземат смислени изводи и управленски решения въз основа на проведените
            тестирания, резултатите от дидактическите тестове (нормативен или критериален) трябва да бъ-
            дат сравними. За да бъде изпълнено това изискване за сравнимост на резултатите от тестира-
            нето, трябва да се познават добре и да се отчитат особеностите и възможностите за трансформа-
            ция на резултатите от един вид скала в друг вид, т.е. възможността признаците, измерени в ко-
            личествените скали, да бъдат трансформирани в качествени такива, като в същото време се
            вземе предвид и фактът, че обратният преход от качествени в количествено измерими скали е
            смислово некоректен и недопустим за научното измерване и оценяване.
                 Подобна сравнимост на резултатите е възможна тогава, когато тестът е разработен в ня-
            колко паралелни по съдържанието си форми, всяка от които е с висока степен на валидност
            и надеждност, има точни измерителни характеристики за всеки един въпрос (Item) и на всички
            възможни варианти отговори. Методиката за създаване на подобни паралелни тестови форми
            и възможностите за сравняване на характеристиките им с методите на статистиката са разгле-
            дани в гл. VII.

            17  Броят на деленията на скалата не е свързан с грешка на прибора. Последната се  обуславя от множество
              случайни причини, които влияят върху степента на разсейване на оценката.


                                                           23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30