Page 8 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 8
➢ са представени три собствени методики за създаване на банки от въпроси за
генериране на еквивалентни тестове;
➢ описан е използваният математико-статистически апарат за установяване на
измерителните качества на един или на серия от еквивалентни тестове в съот-
ветствие с постулатите на теорията на положителния отговор или на критери-
ално-ориентираното тестиране;
➢ анализирани са резултатите от апробацията на предложените методики и тех-
нологии за тестиране;
➢ представени са подходите за емпиричното моделиране на тестовете, генери-
рани от банки с въпроси, и оптимизирането на измерителните им качества съ-
образно целите на контрола върху учебните постижения (текущ, семестриален,
за подбор и др.);
➢ анализирани са измерителните качества на тестове за контрол върху професи-
оналните компетенции на съдиите в четири вида спорт;
➢ разработена е концептуалната основа за една интерактивна учебна платформа,
предназначена за последващо усъвършенстване и самообучение при усвояване
на материята, свързана с „Етикета и правилника по голф“; и
➢ са очертани перспективите за преодоляване на негативните последици върху
сектора, настъпили вследствие на световната пандемия от Ковид-19, чрез при-
ложение на тестовото измерване и оценяване на знанията, уменията, компетен-
циите и характеристиките на личността в условията на съвременното диги-
тално образователно пространство и различните уеб базирани международни
и национални платформи.
В Приложението е представена обширна справка за използваните от автора ресурси
за оформянето на монографичния труд.
Искрено се надявам, че това ще даде възможност на широк кръг от спортни специа-
листи – студенти, докторанти, преподаватели, треньори, мениджъри, съдии и състезатели,
да разширят своите теоретико-методични познания в областта на научния тестов контрол
и ще ги окуражи в създаването и приложението на съвременни системи за вътрешно и вън-
шно обективно тестово измерване, оценяване и оптимизиране на процесите в съответствие
с поставените цели при спазване на утвърдените международни и национални стандарти.
Тъй като началото на тази глава играе ролята на въведение, считам, че тук е мястото да
изкажа своята голяма и искрена благодарност и признателност на проф. Светлана Димитрова,
дпн (1933 ‒ 2015), проф. Я. Брогли, дн (1932 ‒ 2006), проф. Евгения Стоименова, дн в ИМИ –
БАН и проф. Енчо Герганов, дн за тяхното участие във формулирането на началните идеи и
подбора на основните методи за осъществяването на този многогодишен труд в името на род-
ния спорт.
Благодарност дължа и на проф. Даниела Дашева, дн и всички колеги от сектор „Ста-
тистически методи в спорта” и катедра „Теория на спорта” в НСА, на проф. Енчо Герганов, дн
- НБУ и на колектива на НСА – ПРЕС, които ми помогнаха при реализацията на това ново
преработено и допълнено издание на моногр@фията ми.
6