Page 7 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 7
ПРЕДГОВОР
Настоящата монография е съобразена с настъпилите промени в парадигмата на нашето
съвремие – изграждането на обществен просперитет, основан на знанието и екологичното
развитие на човешкото битие, изграждането на една нова култура на поведение, в която фи-
зическата култура и спортът като обществени феномени поемат нови функции и приоритети,
извеждащи на преден план интелектуалното начало и преодоляването на негативните после-
дици от емпиризма.
Съдържанието на монографията е съобразено и със съвременните тенденции в развити-
ето на теорията, методиката и приложението на тестове в качеството им на научен инстру-
1
ментариум за измерване, оценяване и оптимизация на дейностите .
Основният акцент в труда е поставен върху проблематиките, свързани с класическите и
съвременните теории и добрите практики на тестовото измерване и обективно оценяване на
постиженията в когнитивната и психомоторната сфера (учебните постижения, професио-
налните компетенции, качествата на личността и др.), които във връзка с интелектуализаци-
ята в сферата на физическото възпитание и спорта намират все по-широко приложение в
международен план и за разлика от двигателните тестове са все още сравнително по-малко
известни у нас .
2
В първата част на монографията са разгледани въпросите, свързани с:
общите постановки за същността на измерването и оценяването в контекста на
нашето съвремие, дефинициите и класификациите на тестовете и критериите и
функциите на оценяването;
общата история и развитието на тестовете;
развитието на тестовете в образованието по физическо възпитание и спорт в
някои от страните с богати традиции и утвърдени институции за администри-
ране на тестовете в исторически план;
приложението на тестовете в сферата на физическото възпитание и спорта в
България;
теоретико-методичните постановки и залегналите в тях основни принципи и
постулати на класическото (нормативно), критериално-ориентираното тес-
тово измерване и оценяване и оценяването с тестове, чиито измерителни ка-
чества са установени с помощта на теорията за положителния отговор (Item
Response Analysis – IRT);
„банки от въпроси“ и компютърно-адаптивните тестове (САТ);
математико-статистическия апарат, използван за установяване на основните
измерителни качества (надеждност, валидност, икономичност и др.) на норма-
тивните, критериално-ориентираните тестове и на тестовете, оценявани с по-
мощта на моделите от теорията на положителния отговор, и др.;
Във втората част са представени приложните аспекти на тестирането, като:
е отразена спецификата на приложението му в сферата на образованието и
други сфери, свързани със системата за физическо възпитание и спорт в Бъл-
гария (контролът върху психическата подготовка на състезателите и др.);
1 Стандартизиран тест – тест с количествено установени измерителни качества и характеристики, които съ-
ответстват на установените международни и национални стандарти.
2 В случая се визира приложението на тестовете в две много тясно свързани и относително самостоятелни
обществени сфери – образователната система, свързана с физическото възпитание и спорта, и системата
на физическото възпитание и спорт у нас.
5