Page 7 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 7

ПРЕДГОВОР

                 Настоящата монография е съобразена с настъпилите промени в парадигмата на нашето
            съвремие – изграждането на обществен просперитет, основан на знанието и екологичното
            развитие на човешкото битие, изграждането на една нова култура на поведение, в която фи-
            зическата култура и спортът като обществени феномени поемат нови функции и приоритети,
            извеждащи на преден план интелектуалното начало и преодоляването на негативните после-
            дици от емпиризма.
                 Съдържанието на монографията е съобразено и със съвременните тенденции в развити-
            ето на теорията, методиката и приложението на тестове в качеството им на научен инстру-
                                                                                 1
            ментариум за измерване, оценяване и оптимизация на дейностите .
                 Основният акцент в труда е поставен върху проблематиките, свързани с класическите и
            съвременните теории и добрите практики на тестовото измерване и обективно оценяване на
            постиженията в когнитивната и психомоторната сфера (учебните постижения, професио-
            налните компетенции, качествата на личността и др.), които във връзка с интелектуализаци-
            ята в сферата на физическото възпитание и спорта намират все по-широко приложение в
            международен план и за разлика от двигателните тестове са все още сравнително по-малко
            известни у нас .
                            2
                 В първата част на монографията са разгледани въпросите, свързани с:
                        общите постановки за същността на измерването и оценяването в контекста на
                         нашето съвремие, дефинициите и класификациите на тестовете и критериите и
                         функциите на оценяването;
                        общата история и развитието на тестовете;
                        развитието на тестовете в образованието по физическо възпитание и спорт в
                         някои от страните с богати традиции и утвърдени институции за администри-
                         ране на тестовете в исторически план;
                        приложението на тестовете в сферата на физическото възпитание и спорта в
                         България;
                        теоретико-методичните постановки и залегналите в тях основни принципи и
                         постулати на класическото  (нормативно),  критериално-ориентираното  тес-
                         тово измерване и оценяване и оценяването с тестове, чиито измерителни ка-
                         чества са установени с помощта на теорията за положителния отговор (Item
                         Response Analysis – IRT);
                        „банки от въпроси“ и компютърно-адаптивните тестове (САТ);
                        математико-статистическия  апарат,  използван  за  установяване  на  основните
                         измерителни качества (надеждност, валидност, икономичност и др.) на норма-
                         тивните, критериално-ориентираните тестове и на тестовете, оценявани с по-
                         мощта на моделите от теорията на положителния отговор, и др.;
                 Във втората част са представени приложните аспекти на тестирането, като:
                        е  отразена  спецификата  на  приложението  му  в  сферата  на  образованието  и
                         други сфери, свързани със системата за физическо възпитание и спорт в Бъл-
                         гария (контролът върху психическата подготовка на състезателите и др.);


            1  Стандартизиран тест – тест с количествено установени измерителни качества и характеристики, които съ-
              ответстват на установените международни и национални стандарти.
            2  В случая се визира приложението на тестовете в две много тясно свързани и относително самостоятелни
              обществени сфери – образователната система, свързана с физическото възпитание и  спорта, и системата
              на физическото възпитание и спорт у нас.


                                                            5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12