Page 33 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 33

че  дейността  му  е  насочена  предимно  към теорията и методика на тестовете за интелигент-
            ност, неговите трудове имат пряко отношение и към теорията и методиката на дидактическите
            тестове. Първоначално за доказване на надеждността на тестовете  той използва методите от
            традиционния корелационен анализ, но впоследствие, за да преодолее някои техни ограниче-
            ния, той разработва „сплитхалф“ метода, използван и понастоящем [259].
                 По времето на Първата световна война в САЩ се провежда първото масово изследване на
            интелигентността с т.нар. алфа и бета тест на R. Yerkes.
                 20-те години на века се характеризират с масовото навлизане на стандартизираните  тес-
            тове, които са разработени въз основа на класическия (нормативен) модел.
                 Първите трудове, свързани с критериално-ориентирани тестове, се появяват през 1920–
            1922 г. В този период Ch. Ashbern и включилият се към неговите идеи през 1926 г. проф. H.
            Morison оформят планова мрежа от цели на обучението и с помощта на тестове решават да
            оценят степента, в която те са постигнати.
                 Независимо от постигнатите първоначални успехи възникват и някои проблеми във връзка
            с критериалното оценяване. Първият проблем е свързан с факта, че учебните цели се постигат
            в хода на обучението (т.е. те варират във времето) за разлика от нормативното (класическо)
            оценяване, при което тестирането  се  извършва  в  един  фиксиран  период,  а  степента  на  ус-
            вояването  –  варира (т.е.  вариацията се  наблюдава  при  изследваната  променлива  –  „учебни
            постижения“).  Вторият  проблем  възниква  във  връзка  със  субективизма  при  определяне  на
            т.нар. праг или критична точка на стандарта за успешност, термин, който се използва в теорията
            на критериалното оценяване (вж. гл. IV, 4.5).
                 През 1920 г. W. McCall прави опит да организира използването на обективните тестове
            в училищата на САЩ. Същата година W. Miller и L. Terman публикуват своите тестове за ин-
            телигентност.
                 През 1923 г. Т. Kelley, G. Ruch и L. Turman създават първите комплексни стандартизирани
            тестове (survey-test) за начална училищна степен (Stanford Achievement Test), съставени от въп-
            роси, свързани с учебния материал по математика, роден език и др., а E. Strong създава първия
            тест за измерване на професионалните интереси.
                 Стандартизирането на т.нар. селектиращи тестове – SAT, става през 1936 г. През 1942 г.
            заради военновременните условия се премахват тестовете, използвани от различните колежи,
            и се подготвя въвеждането на един-единствен стандартизиран нормативно вариант за прием
            във всички колежи. Това става факт за SAT теста и милиони кандидати през 1944 г.
                 През този период се поставя началото на стандартизираните тестове за измерване на ин-
            дивидуалните различия между хората. И тъй като практиката настоятелно изисквала разработ-
            ването на конкретен критерий с универсален психологически  характер,  независимо  от  вът-
            решната противоречивост на новата скала, и до днес се изпълнява от коефициента на умствено
            развитие или на интелигентността – IQ.
                 Груповите тестове, разработени като инструмент за масово тестиране, разкриват  възмож-
            ност  не само  да  се  изследват  големи  групи  хора,  но  наред  с  това създават предпоставки за
            значително подобряване на тяхното администриране (опростяват провеждането на процеду-
            рата, повишават ефективността на процедурите и повишават обективността и надеждността на
            оценяването на получените резултати).
                 За този период е характерна и тенденцията на все по-голяма специализация на психо-
            логическото тестиране, като се доразвиват различен род тестове за оценка на личността: а)
            въпросници за самоотчет; б) ситуативни тестове; в) проективни тестове и др., както и тес-
            товете на H. Rorschach за изследване на психичните свойства и качествата на личността;


                                                           31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38