Page 37 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 37

Северна Ирландия и Гибралтар, както и в редица бивши колонии като Пакистан, Сингапур,
            Малта, Тринидад и Тобаго, Индия, Непал и др. Впоследствие тази система се реформира
            последователно през 1990 и през 2006 г., като понастоящем нейното наименование е Общ
            сертификат за завършено средно образование (General Certificate for Secondary Education  –
            GCSE). Системата се администрира от 5 официални офиса, обединени в неправителствено
            сдружение с нестопанска цел.
                 През 1954 г.  B. Skinner публикува статията си „Науката на обучението и изкуството на
            ученето“, която дава нов тласък в развитието на теорията на критериалното оценяване. Той за
            първи път въвежда в педагогическия понятиен апарат термина „поведенчески цели“, въз ос-
            нова на които преподавателите трябва да определят критериите за оценяване на учебните пос-
            тижения. Впоследствие въз основа на тези разработки R. Glaser и D. Clause (1962) продължават
            в  тази посока и внасят своя принос за оформянето на т.нар.  усъвършенстващо (последващо)
            обучение и моделирано обучение за усъвършенстване на знанията и компетенциите, основани
            на теорията на критериалното оценяване.
                 През  1958  г.  в  гр.  Хага  (Холандия)  е  създадена Международна  асоциация за оценка на
            резултатите от обучението (International  Association for the Evaluation of Educational Achieve-
            ment – IRA). Идеята за нейното създаване е да се подпомогне системата на образованието чрез
            сравнителни изследвания във всички страни.
                 През 1958 г. Конгресът на САЩ приема национален закон за защита на образованието,
            чрез който училищата се стимулират (финансово, кадрово и образователно) да въвеждат тесто-
            вата форма за обучение, контрол и професионална ориентация. По този начин се създават ре-
            дица благоприятни предпоставки за мощен  тласък  в  развитието  на  национални  програми за
            тестиране и в изграждането на консултантско движение (Guidance).
                 През 50-те и 60-те години са публикувани трудовете на редица учени и математици, свър-

            зани с теорията и методиката на тестовете, сред които йерархичният модел на F. Varnon, 1960,
            включен впоследствие в теорията на критериалното оценяване на тестовете; на F. Lord в об-
            ластта на психометричното оценяване в образованието, математическите модели на датския
            математик G. Rash и на австрийския социолог P. Lazarsfeld, които поставят основите на съв-
            ременната теория на положителния отговор (Item response theory – IRT), известна още като
            latent trait theory, strong true score theory, or modern mental test theory.
                 В средата на века бурно развитие получават също теорията и методиката на критериално-
            ориентираните измервания (Criterion Referenced Measurement) и съответно  критериално-ори-
            ентираните тестове (Criterion Referenced Test), които, за разлика от нормативните (стандарти-
            зираните) тестове, в значително по-голяма степен отговарят на необходимостта от критериално
            оценяване в сферата на образованието и на професионалната ориентация. При тях се търси
            оценяване на учебните постижения в зависимост от поставените критерии, цели и задачи, а не
            съпоставяне на постиженията на даден индивид съобразно постиженията на нор- миращите из-
            вадки, определящи нормите и стандартите при нормативните тестове.
                 Времето от средата  на  века  в  източноевропейските  страни  и в  бившия СССР също се
            характеризира  със  значителни  реформи  в  образователната  сфера, които обаче не са пряко
            свързани с научноизследователската дейност и с правнонормативната уредба на обективното
            оценяване чрез стандартизирани (нормативни) тестове.
                 През 1965 г. Конгресът на САЩ приема нов закон за началното и средното образование, с
            който се регламентира обективното оценяване на постигнатите резултати във всички общест-
            вени училища поне 1 път годишно. В преобладаващата част от случаите това се постига чрез


                                                           35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42