Page 37 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 37
Северна Ирландия и Гибралтар, както и в редица бивши колонии като Пакистан, Сингапур,
Малта, Тринидад и Тобаго, Индия, Непал и др. Впоследствие тази система се реформира
последователно през 1990 и през 2006 г., като понастоящем нейното наименование е Общ
сертификат за завършено средно образование (General Certificate for Secondary Education –
GCSE). Системата се администрира от 5 официални офиса, обединени в неправителствено
сдружение с нестопанска цел.
През 1954 г. B. Skinner публикува статията си „Науката на обучението и изкуството на
ученето“, която дава нов тласък в развитието на теорията на критериалното оценяване. Той за
първи път въвежда в педагогическия понятиен апарат термина „поведенчески цели“, въз ос-
нова на които преподавателите трябва да определят критериите за оценяване на учебните пос-
тижения. Впоследствие въз основа на тези разработки R. Glaser и D. Clause (1962) продължават
в тази посока и внасят своя принос за оформянето на т.нар. усъвършенстващо (последващо)
обучение и моделирано обучение за усъвършенстване на знанията и компетенциите, основани
на теорията на критериалното оценяване.
През 1958 г. в гр. Хага (Холандия) е създадена Международна асоциация за оценка на
резултатите от обучението (International Association for the Evaluation of Educational Achieve-
ment – IRA). Идеята за нейното създаване е да се подпомогне системата на образованието чрез
сравнителни изследвания във всички страни.
През 1958 г. Конгресът на САЩ приема национален закон за защита на образованието,
чрез който училищата се стимулират (финансово, кадрово и образователно) да въвеждат тесто-
вата форма за обучение, контрол и професионална ориентация. По този начин се създават ре-
дица благоприятни предпоставки за мощен тласък в развитието на национални програми за
тестиране и в изграждането на консултантско движение (Guidance).
През 50-те и 60-те години са публикувани трудовете на редица учени и математици, свър-
зани с теорията и методиката на тестовете, сред които йерархичният модел на F. Varnon, 1960,
включен впоследствие в теорията на критериалното оценяване на тестовете; на F. Lord в об-
ластта на психометричното оценяване в образованието, математическите модели на датския
математик G. Rash и на австрийския социолог P. Lazarsfeld, които поставят основите на съв-
ременната теория на положителния отговор (Item response theory – IRT), известна още като
latent trait theory, strong true score theory, or modern mental test theory.
В средата на века бурно развитие получават също теорията и методиката на критериално-
ориентираните измервания (Criterion Referenced Measurement) и съответно критериално-ори-
ентираните тестове (Criterion Referenced Test), които, за разлика от нормативните (стандарти-
зираните) тестове, в значително по-голяма степен отговарят на необходимостта от критериално
оценяване в сферата на образованието и на професионалната ориентация. При тях се търси
оценяване на учебните постижения в зависимост от поставените критерии, цели и задачи, а не
съпоставяне на постиженията на даден индивид съобразно постиженията на нор- миращите из-
вадки, определящи нормите и стандартите при нормативните тестове.
Времето от средата на века в източноевропейските страни и в бившия СССР също се
характеризира със значителни реформи в образователната сфера, които обаче не са пряко
свързани с научноизследователската дейност и с правнонормативната уредба на обективното
оценяване чрез стандартизирани (нормативни) тестове.
През 1965 г. Конгресът на САЩ приема нов закон за началното и средното образование, с
който се регламентира обективното оценяване на постигнатите резултати във всички общест-
вени училища поне 1 път годишно. В преобладаващата част от случаите това се постига чрез
35