Page 41 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 41
French, защитена успешно в Държавния университет на щата Айова, САЩ. В своя труд авторът
създава и анализира характеристиките на дидактически тестове в повече от 20 вида спорт. Част
от резултатите са публикувани впоследствие през 1943 г. [187]. В тази публикация авторът обоб-
щава, че проведените от него изследвания дават надеждни доказателства за успешното прила-
гане на дидактическите тестове в образованието по физическо възпитание, танци и спорт, като
разкриват възможности за обективно оценяване на индивидуалните учебни постижения на тес-
тираните лица, за моделиране и оптимизиране на учебния процес съобразно възможностите на
обучаваните и за оценка на тяхната активност и напредък в курса на обучение.
През 40-те, 50-те и 60-те години на миналия век само в авторитетното списание Research
Quarterly са публикувани все повече материали, свързани с конструирането и апробацията на
измерителните характеристики на тестове за контрол на знанията в областта на различни спор-
тове. Динамиката на този процес на непрекъснато нарастващ интерес в САЩ към възможнос-
тите за приложение на дидактическите тестове в сферата на образованието в спорта може да
се илюстрира чрез честотен анализ (абсолютен брой публикации): 30-те години – 8; 40-те – 12,
50-те – 18; 60-те – 22.
През този период са налице и все по-отчетливи тенденции за приложение на класическия
модел на тестовете със съответния му статистически апарат за установяване на измерителните
характеристики на новосъздадените нормативни тестове, както и появата на различни специа-
лизирани непараметрични практически методи. През 1939 г. J. Flanagan описва един емпири-
чен модел за установяване на валидността на дидактическите учебни тестове и задачи, който
според М. Harold, 1979, той доразвива в продължение на повече от 20 години [200]. Този модел
добива широка популярност и е включен в значителна част от научните публикации, свързани
с теорията и практиката на тестовете и с приложението им в спортното образование в САЩ.
Пак през този период често се прилагат и емпиричните модели на D. Wood [280] – т.нар.
обслужващ дидактическото тестиране метод (The Educational Testing Service Method), както и
редица други практически методи.
Характерното за тези емпирични модели е, че те са лесно приложими, не предполагат мно-
гобройни изчислителни процедури и не консумират много от времевия бюджет, необходим за
администриране на тестовете, но въпреки това разкриват добри възможности за определяне на
измерителните им характеристики и тяхното оптимизиране. За съжаление и до днес тези изк-
лючително практични методи не са описани и не са популяризирани у нас. Първата стъпка
за тяхното описание и анализ на възможностите, които съдържат за подобряване на качеството
на обучението, направихме през май 2007 г. [48].
Потвърждение на заключенията от направения по-горе анализ на състоянието на проблема за
теорията и практиката на дидактическото тестиране в спортното образование през 20-те – 60-те
години на миналия век открихме в монографията на D. Mathews, 1968, „Измерванията в спортното
образование“. Според него първите научни публикации, свързани с дидактическите тестове за
контрол върху знанията в образованието по физическо възпитание, танци и спорт в САЩ, датират
от 20-те – 30-те години на миналия век. Авторът отбелязва, че само през 1929 г. в САЩ са публи-
кувани над 20 учебни или учителски (нестандартизирани) дидактически тестове за контрол на
знанията в различни спортове (тенис, бадминтон, лека атлетика и др.), като преобладаващата част
от тях са насочени към т.нар. елементарни знания. Пак по негови данни бумът в разработването и
апробирането на такива тестове в САЩ се очертава през 50-те и 60-те години на миналия век, като
в същото време до 1967 г. нито една държавна или частна институция не е публикувала нито един
стандартизиран тест за контрол на знанията в областта на физическото възпитание, танците и
спорта, който да е официално въведен в образователната система на страната [232].
39